Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAP-AQPGQ7
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Angelica Melendi de Biasizzopt_BR
dc.contributor.advisor-co1Michael Asburypt_BR
dc.contributor.referee1Maria de Fatima Morethy Coutopt_BR
dc.contributor.referee2Adolfo Enrique Cifuentes Porraspt_BR
dc.contributor.referee3Eduardo Antonio de Jesuspt_BR
dc.contributor.referee4Ariel Ferreira Costapt_BR
dc.creatorJuliana Silveira Mafrapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T06:47:42Z-
dc.date.available2019-08-14T06:47:42Z-
dc.date.issued2017-03-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAP-AQPGQ7-
dc.description.abstractThe research on humor in contemporary art led me to divide the artists selected a for this study in three groups, according to the theme of their work: those who present the subject of excrement, recurrent since Piero Manzoni and which can be found in the works of Paul McCarthy, Win Delvoye, Andres Serrano, Paulo Nazareth, etc.; artists who identify themselves with the feminist cause, such as Judy Chicago, the Guerrillas Girls, Melanie Bonajo, etc.; and the Latin Americans who are concerned with political and power issues, such as Nadín Ospina, Luis Camnitzer, Héctor Zamora, Javier Téllez, among others. This work also presents the history of Elinor, a cloth doll who, in November 2016, lived for a few days together with high-school students that occupied their schools in protest against the changes in education imposed by the government of Michel Temer, the new president of Brazil after the coup that removed former president Dilma Rousseff. The bitter humor of contemporary art does not try to define the types of humor, but to observe the contradictions that shape them, trying to understand art and our time.pt_BR
dc.description.resumoNesta tese se encontra uma pesquisa sobre o humor na arte contemporânea, abordando-o em três aspectos: no tema do excremento recorrente desde Piero Manzoni, que pode ser verificado nos trabalhos de Paul McCarthy, Win Delvoye, Andres Serrano, Paulo Nazareth, etc, que nos aproximam dos conceitos de grotesco e de cinismo, fazendo uma crítica à ideia de civilização; nas obras de artistas latino-americanos que se debruçam sobre as questões políticas e de poder estabelecidas desde o período colonial até os dias de hoje, em trabalhos de Nadín Ospina, Luis Camnitzer, Héctor Zamora, Javier Téllez etc, que buscam estratégias para enfraquecer poderes autoritários e opressivos; e nos trabalhos das artistas que se identificam com uma identidade feminista, como Judy Chicago, as Guerrillas Girls, Melanie Bonajo, entre outras, tentando se inserir na história da arte, com suas particularidades que envolvem também seus humores. Faz parte também deste trabalho, a apresentação da história de Elinor, uma boneca de pano que viveu alguns dias do mês de novembro de 2016, com os estudantes secundaristas acampados em suas escolas em protesto contra as mudanças na educação propostas pelo governo de Michel Temer, presidente do Brasil, desde o golpe que retirou Dilma Rousseff de seu cargo. O amargo humor da arte contemporânea não tenta definir tipos de humores, mas sim, observar as contradições que o conformam, tentando entender sobre a arte e o nosso tempo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectContemporary artpt_BR
dc.subjectFeminismpt_BR
dc.subjectLatin americapt_BR
dc.subjectHumorpt_BR
dc.subject.otherCritica de artept_BR
dc.subject.otherArte moderna Séc XXIpt_BR
dc.subject.otherArte Aspectos políticospt_BR
dc.subject.otherArte Humor, sátira, etcpt_BR
dc.subject.otherHumorismopt_BR
dc.titleO amargo humor da arte contemporaneapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
o_amargo_humor_da_arte_contempor_nea._.pdf35.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.