Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAP-B52U2V
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Daisy Leite Turrerpt_BR
dc.contributor.referee1Roberto Bethonico de Figueiredopt_BR
dc.contributor.referee2Rachel Cecilia de Oliveira Costapt_BR
dc.creatorLuisa de Godoy Alvespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T15:20:34Z-
dc.date.available2019-08-13T15:20:34Z-
dc.date.issued2018-03-09pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAP-B52U2V-
dc.description.abstractMira Schendel (1919-1988), an artist from Switzerland who lived in Brazil, produced in the 1960s about 2000 monotypes, prints made of inked surface with the possibility of only one print. The research proposal is the study of the limiar between transparency and opacity in Mira Schendels monotypes. Therefore, we will strive in this direction, with the purpose of better understanding the poetry in the work developed by Mira. For this, we present the main theoretical operators of the research: Vilém Flusser, in the concept of transparency; Louis Marin (1931-1992) and Philippe Junod (1938-), for both transparency and opacity; And finally, Jeanne Marie Gagnebin (Suíça, 1949-), for the notion of limiar. In this way, we seek to discern the limiar between transparency and opacity, which will be perceived as a poetic resource used by Mira Schendel in her series of monotypes, to which the artist has dedicated herself for about a decade. The images created by Mira, not only is representative of brasilian art, but also, such as the Flusserian analysis, allow us to see concepts such as transparency and opacity, which, thought by the image, make it possible to see beyond, to disturb in its limiar.pt_BR
dc.description.resumoMira Schendel (1919-1988), artista suíça radicada no Brasil produziu na década de 1960 cerca de 2000 monotipias, estampas feitas de superfície entintada com possibilidade de apenas uma impressão. A proposta desta pesquisa é, portanto, o estudo do limiar entre a transparência e a opacidade nas monotipias de Mira Schendel de forma a ampliar a compreensão da poesia no trabalho desenvolvido pela artista. Para tanto, apresentamos como principais operadores teóricos da pesquisa: Vilém Flusser, no conceito da transparência; Louis Marin (1931-1992) e Philippe Junod (1938-), 1980-) tanto para a transparência quanto para a opacidade; e, finalmente, Jeanne Marie Gagnebin (Suíça, 1949-), para a noção de limiar. Dessa maneira, buscou-se vislumbrar o limiar entre a transparência e a opacidade, o qual será percebido como recurso poético empregado por Mira Schendel em sua série de monotipias, à qual a artista se dedicou por cerca de uma década. Para além de representativa na arte brasileira, o trabalho de Mira, a exemplo da análise flusseriana, permitem entrever conceitos como a transparência e a opacidade, com possibilidade de ver além, inquietar-se com seu limiar.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectOpacidadept_BR
dc.subjectLimiarpt_BR
dc.subjectMonotipiapt_BR
dc.subjectTransparênciapt_BR
dc.subjectMira Schendelpt_BR
dc.subject.otherArtistas brasileiros Séc XXpt_BR
dc.subject.otherSchendel, Mira , 1919-1988pt_BR
dc.subject.otherArte Filosofiapt_BR
dc.subject.otherArte moderna Séc XXpt_BR
dc.titleLimiar: entre a transparência e a opacidade nas monotipias de Mira Schendelpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_luisa_godoy_2018___conceito_matriz_ef_mera.pdf10.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.