Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAP-B52UBY
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria do Ceu Diel de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Rosvita Kolb Bernardespt_BR
dc.contributor.referee2Eugenio Paccelli da Silva Hortapt_BR
dc.creatorMaria Portes Santanapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T08:26:25Z-
dc.date.available2019-08-14T08:26:25Z-
dc.date.issued2018-03-22pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAP-B52UBY-
dc.description.abstractThe thesis presented here intends to penetrate the universe of images that express symbols, concepts, senses and meanings that surround death, consacrating the artist in face of grief. In order to do so, I propose a recalling of my history of facing the loss of my father, by sharing memories and feelings that came from that moment, in addition to the images named Death Marks produced by me during this work. I also recall the first artworks that portrayed death during Middle Age, from the years 400, in Western Europe, such as Ars Moriendi and Os Vers de La Mort, besides works that, even though belonging to other times such as The Frieze of Life, from Edvard Munch, created at the turning from the 19th century to the 20th, and the movie Cries and Whispers, from Ingmar Bergman, produced in 1972 continue to represent the relationship between man and death, and to make the analysis proposed by this research work possible.pt_BR
dc.description.resumoA dissertação aqui proposta objetiva adentrar o universo das imagens que expressam os símbolos, conceitos, sentidos e significados que permeiam a morte, consagrando o artista diante do luto. Para tanto, proponho uma retomada da minha história perante a perda do meu pai, compartilhando memórias e sentimentos advindos deste momento, bem como as imagens - denominadas Marcas da Morte - produzidas por mim ao longo deste trabalho. Evoco também as primeiras obras que figuraram a morte durante a Idade Média, a partir dos anos 400, na Europa Ocidental, tais como Ars Moriendi e Os Vers de La mort, e obras que, pertencentes a outro tempo - como Friso da Vida, de Edvard Munch, engendrada na virada do século XIX para o XX, e o filme Gritos e Sussurros, de Ingmar Bergman, produzido em 1972 - continuam representando a relação entre o homem e a morte, e possibilitando as análises propostas por esta pesquisa.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMortept_BR
dc.subjectLutopt_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subjectArtept_BR
dc.subjectImagempt_BR
dc.subject.otherLutopt_BR
dc.subject.otherMorte Aspectos filosóficospt_BR
dc.subject.otherMemória na artept_BR
dc.subject.otherMorte na artept_BR
dc.titleImagens da morte: o artista diante do lutopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_maria_portes_santana.pdf2.96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.