Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAP-B89NQR
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Elisa Martins Campos do Amaralpt_BR
dc.contributor.referee1Marcos Cesar de Senna Hillpt_BR
dc.contributor.referee2Ana Claudia do Amaral Leãopt_BR
dc.creatorArmando de Queiroz Santos Jrpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T07:36:02Z-
dc.date.available2019-08-14T07:36:02Z-
dc.date.issued2018-02-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAP-B89NQR-
dc.description.abstractThis dissertation investigated the place in the academy of someone who comes from the field of artistic making: being an artist, what is his place of speech. Thus, he sought to understand through the experience of the lived as it gives this writing, the writing of the artist-researcher. Of the researcher who is confused sensibly with the object of study itself. Leading to a particular vision about state of Pará culture through what represents the mining of Serra Pelada as a synthesis of the political-cultural problematic of this place of the country. This experience reverberated in the state of Minas Gerais, more particularly in what it offered as a reflection to the poetic wandering around the city of Belo Horizonte: destination Eldourado. Go to the pursuit of the gold spirit in lands so far away. Wandering through the senses in cultural transits, experimenting with languages that are crossed by different yet complementary epistemological approaches: art history, philosophy of art, historical, film, television sources, the artist's own speech, literary writings, treatises, extended in time, where everything is devouring. Exercise, excite a poetic-ethnographic look. Here is the proposition of the wanderer walk of this dissertation.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação investigou qual é o lugar na academia de alguém que vem do campo do fazer artístico: o ser artista, qual é o seu lugar de fala. Assim, buscou entender através da experiência do vivido como se dá esta escrita, a escrita do artista-pesquisador. Do pesquisador que se confunde sensivelmente com o próprio objeto de estudo. Conduzindo a uma particular visão sobre a cultura paraense através do que representa o garimpo de Serra Pelada como síntese da problemática político-cultural deste lugar do país. Experiência esta, reverberada no estado de Minas Gerais, mais particularmente no que ofereceu como mote de reflexão o perambular poético pela cidade de Belo Horizonte: destino Eldourado. Ir à busca do espírito do ouro em terras tão distantes. Perambular à cata de sentidos em trânsitos culturais, experimentar linguagens atravessadas por abordagens epistemológicas distintas, contudo complementares: história da arte, filosofia da arte, fontes históricas, fílmicas, televisivas, a fala do próprio artista, escritos literários, tratados, pensares e fazeres múltiplos alargados no tempo, onde tudo é devoração. Exercer, excitar um olhar poético-etnográfico. Eis a proposição do caminhar andarilho desta dissertação.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGarimpo de Serra Peladapt_BR
dc.subjectEtnografiapt_BR
dc.subjectEspírito ouropt_BR
dc.subjectTrânsitos culturaispt_BR
dc.subject.otherMulticulturalismopt_BR
dc.subject.otherEtnologiapt_BR
dc.subject.otherOuro Minas e mineração Pelada, Serra (PA)pt_BR
dc.titleDestino Eldouradopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_destino_eldourado___armando_queiroz___completa.pdf4.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.