Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-7FVFKH
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sandra Regina Goulart Almeidapt_BR
dc.contributor.referee1Constancia Lima Duartept_BR
dc.contributor.referee2Sara Del Carmen Rojo de La Rosapt_BR
dc.contributor.referee3Lucia Helena de Azevedo Vilelapt_BR
dc.contributor.referee4Rita Terezinha Schmidtpt_BR
dc.creatorPatricia Carvalho Rochapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T15:11:15Z-
dc.date.available2019-08-12T15:11:15Z-
dc.date.issued2008-06-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-7FVFKH-
dc.description.abstractCharlotte Brontë (1816-1855), one of the most prominent figures in the questioning of the ideology of the feminine in the literature of the nineteenth century, shows in her works not only a concern with the arbitrariness of the notion of gender, but also a discussion about this notion through the portrayal of protagonists that can be said to be dissonant in the relation to the ideology of the period. In The Professor, Jane Eyre, Shirley and Villette, Brontë portrays characters that do not conform to idealized notions of gender in the period and that explicitly reflect upon the established parallelism between sex and gender, questioning the subservient position ascribed to women in society. With a view to presenting a more contemporary reading of Brontës work, I focus on gender theories that emphasize social and performance aspects, especially Judith Butlers concept of gender as performance, in my reading of Brontës novels. These works require an analysis based on new paradigms that might encompass the fragmentation and multiplicity of the possibilities of performance regarding issues of gender, as presented by the author.pt_BR
dc.description.resumoCharlotte Bront (1816-1855), figura importante no questionamento da ideologia do feminino na sociedade vitoriana, evidencia em suas obras não apenas uma preocupação com a arbitrariedade atrelada ao conceito de gênero no século XIX, mas também uma reflexão sobre esse conceito por meio de personagens construídas em dissonância com a ideologia do período. Em 'The Professor', Jane Eyre, Shirley e Villette apresentam personagens à margem dos ideais de gênero comuns no século XIX e que questionam explicitamente o paralelismo vigente na época entre sexo e gênero, assim como a crença em uma suposta essência do feminino capaz de justificar uma postura submissa da mulher perante o homem. Objetivando uma leitura contemporânea das discussões apresentadas por Bront em seus romances, valho-me de teorias de gênero de cunho social e performático, mais especificamente da vertente proposta por Judith Butler, nas quais se vislumbra um novo paradigma capaz de abarcar a fragmentação, o pluralismo e a multiplicidade de possibilidades performáticas nas questões de gênero, conforme apresentado pela autora.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectperformancept_BR
dc.subjectdissonânciapt_BR
dc.subjectgêneropt_BR
dc.subject.otherAlteridadept_BR
dc.subject.otherBrontë, Charlotte, 1816-1855 Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherEscritoras inglesas Séc XIX Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherSexo Diferençaspt_BR
dc.subject.otherGêneropt_BR
dc.subject.otherIdentidade social na literaturapt_BR
dc.subject.otherPerformancept_BR
dc.subject.otherLiteraturapt_BR
dc.titleA estética da dissonância nas obras de Charlotte Brontëpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
patricia_rocha.pdf801.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.