Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-85RFWG
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luiz Fernando Ferreira Sapt_BR
dc.contributor.referee1Myriam Correa de Araujo Avilapt_BR
dc.contributor.referee2Lauren S. Weingardenpt_BR
dc.creatorGeraldo Magela Caffaropt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T18:18:43Z-
dc.date.available2019-08-10T18:18:43Z-
dc.date.issued2010-05-21pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-85RFWG-
dc.description.abstractThis thesis explores processes of fictionalization in the American Notebooks, a volume of diaries written by Nathaniel Hawthorne and first published in 1868. The idea of approaching diaries from the perspective of the fictive comes as a response to common sense and critical views of diaristic writing that consider it as a transparent and mimetic form of representation. Alternatively, it shall be argued that Hawthornes American Notebooks reveal indirect and non-mimetic forms of rendering the world, which will be analyzed within the framework of Wolfgang Isers literary anthropology. Such methodology will provide the key concepts used in the analysis of those indirect forms of representation, namely, the fictive, the real and the acts of boundary-crossing selection, combination, self-disclosure and doubling. The fictive is understood here as an intentional act that transforms the real into a sign, and the acts of boundary-crossing are the different types of relationships established between that real and the imagined. Among the processes of fictionalization that shall be discussed in light of these concepts are the recourse to literary, religious and political discourses to interpret experiences, the evocation of the visual arts in landscape descriptions, and the metacommentary. Such processes of fictionalization will, in turn, be related to periods and traditions in the history of literature and aesthetics, such as Romanticism, the Picturesque and Transcendentalism. The parallels drawn between Hawthornes diaries and these thought systems will open the text to its context, and reveal a dialogue with the visual arts. These parallels shall eventually bring about a realization of the variety and complexity of signifying procedures in Hawthornes AN. Additionally, they shall enable us to question generic principles and definitions with regard to diaries.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação explora processos ficcionais nos 'American Notebooks', um volume de diários escrito por Nathaniel Hawthorne e publicado pela primeira vez em 1868. A idéia de abordar o diário pelo viés do ficcional representa uma resposta a visões críticas e do senso comum sobre a escrita diarística que a consideram como um modo de representação transparente e mimético. De forma alternativa, defendo que os 'American Notebooks' revelam formas indiretas e não-miméticas de representação do mundo. Tais formas serão analisadas dentro do modelo de antropologia literária proposto por Wolfgang Iser. Tal metodologia fornecerá os conceitos-chave empregados na análise dessas formas de representação, a saber: o 'fictício', o real e os atos de transgressão de fronteiras ('seleção, combinação, auto-indicação, e duplicação'). O fictício é entendido aqui como um ato intencional que transforma o real em signo, e os atos de transgressão de fronteiras referem-se aos diferentes tipos de relações estabelecidas entre o real e o imaginado. Entre os processos de ficcionalização que deverão ser discutidos sob a luz desses conceitos estão o recurso aos discursos literário, religioso e político na interpretação de experiências, a evocação das artes visuais nas descrições de paisagem e o metacomentário. Tais processos de ficcionalização serão relacionados a períodos e tradições na história da literatura e da estética, tais como o Romantismo, o Pitoresco e o Transcendentalismo. Os paralelos entre os diários de Hawthorne e esses sistemas de pensamento devem permitir uma abertura do texto ao seu contexto, e revelar um diálogo com as artes visuais. Esses paralelos prometem uma compreensão da variedade e complexidade dos procedimentos significantes nos 'American Notebooks'. Além disso, eles devem possibilitar o questionamento de princípios e definições genéricos com relação ao diário.pt_BR
dc.languageInglêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDiariespt_BR
dc.subjectHawthornept_BR
dc.subjectFictivept_BR
dc.subject.otherMimese na literaturapt_BR
dc.subject.otherHawthorne, Nathaniel, 1804-1864 American notebooks Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherHawthorne, Nathaniel, 1804-1864 Crítica textualpt_BR
dc.subject.otherImagináriopt_BR
dc.subject.otherHawthorne, Nathaniel, 1804-1864 Estilopt_BR
dc.subject.otherLiteraturapt_BR
dc.subject.otherDiários americanospt_BR
dc.titleFictionalizing Acts in Hawthorne's American notebookspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fictionalizing_acts_in_the_american_notebooks.pdf626.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.