Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-8EYJWK
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sandra Regina Goulart Almeidapt_BR
dc.contributor.referee1Julio Jehapt_BR
dc.contributor.referee2Gracia Regina Gonçalvespt_BR
dc.contributor.referee3Izabel de Fátima de Oliveira Brandãopt_BR
dc.contributor.referee4Susana Bornéo Funckpt_BR
dc.creatorAndre Pereira Feitosapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T17:10:08Z-
dc.date.available2019-08-13T17:10:08Z-
dc.date.issued2011-03-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-8EYJWK-
dc.description.abstractThis work analyzes the novels Nights at the Circus by Angela Carter, Exílio by Lya Luft, and The Biggest Modern Woman of the World by Susan Swan, focusing on the grotesque found in each of these works. The spaces in which Carters, Lufts and Swans characters are found aredislocated from the center of power, relegated to the margins being the freak circuses and museums the most characteristic ones. In this sense, my main aim is to verify how grotesque beings, especially women, deal with violence and societal normalizing demands which exclude them from the reality of so-called normal people. This study also seeks to identify the grotesque as a device for questioning societies that do not tolerate deviants. Supported by different theories on the grotesque, by psychoanalytical notions of abjection and by gender performance theories, I attempt to investigate how the female characters in these novels react to certain traditional concepts of behavior in which perfect bodies, virginity, marriage and motherhood are basic conditions of virtue shaping the ideal woman.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho analisa os romances Noites no circo, de Angela Carter, Exílio, de Lya Luft, e The Biggest Modern Woman of the World, de Susan Swan, sob a óptica do grotesco, que se apresenta de forma distinta em cada uma das obras. Os espaços nos quais as personagens de Carter, Luft e Swan se encontram estão deslocados do centro de poder, relegados às margens, sendo os circos e os museus de horrores os mais característicos. Nesse sentido, procurei verificar como os seres grotescos, em especial as mulheres, lidam com a violência e com as exigências normalizadoras que as excluem da realidade vivida por aqueles considerados normais. O presente estudo também procura identificar o grotesco como um dispositivo questionador das sociedades que não toleram os seres desviantes. Amparado pelos diferentes enfoques da teorização do grotesco, pelas questões psicanalíticas de abjeção e a performance de gênero, busco averiguar nesses romances como as personagens femininas reagem a certos conceitos tradicionais de comportamento nos quais o corpo perfeito, a virgindade, o matrimônio e a maternidade são condições básicas de virtude que moldam o ideal feminino.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectgrotescopt_BR
dc.subjectfeminismopt_BR
dc.subjectfreakspt_BR
dc.subjectcircopt_BR
dc.subject.otherAlteridadept_BR
dc.subject.otherMulheres na literaturapt_BR
dc.subject.otherLuft, Lya, 1938- Exílio Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherCarter, Angela, 1940- Noites no circo Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherGrotesco na literaturapt_BR
dc.subject.otherSwan, Susan, 1945- Biggest modern woman of the world Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherLiteraturapt_BR
dc.subject.otherFeminismopt_BR
dc.titleMulheres-monstro e espetáculos circenses: o grotesco nas narrativas de Ângela Carter, Lya Luft e Susan Swanpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese___arquivo__nico__sem_fotos_.pdf31.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.