Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-8H9RCT
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ram Avraham Mandilpt_BR
dc.contributor.referee1Maria Ester Maciel de Oliveira Borgespt_BR
dc.contributor.referee2Carlos Henrique Rezende Falcipt_BR
dc.creatorLuciana Andrade Gomespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T07:11:20Z-
dc.date.available2019-08-11T07:11:20Z-
dc.date.issued2011-05-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-8H9RCT-
dc.description.abstractThe objective of this work is to investigate the different forms of compilation of human knowledge in contemporary society, especially in the virtual universe, from the analysis of the works of the writer Jorge Luis Borges and the filmmaker Peter Greenaway. They reopen the practice of encyclopedia and they subvert the traditional knowledge through the concept of unclassifiable. With the use of taxonomies and representations of knowledge, these authors create hybrid works and plenty of branches, sending up the possibility of rationalization and systematization of the world. For this, we intend to analyze literary works "La Biblioteca de Babel" (1944), "El idioma analitico de John Wilkins" (1952) and El libro de los seres imaginarios (1967), as well as films Prospero's books (1991) and The Pillow Book (1996). From this scheme it will be possible to draw a broader study about the virtual encyclopedias and the collective knowledge.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem como objetivo investigar as diferentes formas de compilação do conhecimento humano na contemporaneidade, principalmente no universo virtual, a partir da análise das obras do escritor Jorge Luis Borges e do cineasta Peter Greenaway. Eles reabrem a prática da enciclopédia e subvertem a ordenação tradicional do conhecimento por meio da noção de inclassificável. Com o uso das taxonomias e das representações do saber, esses autores criam obras híbridas e repletas de ramificações, ironizando a possibilidade de racionalização e sistematização definitivas do mundo. Para isso, pretende-se analisar as obras literárias 'A Biblioteca de Babel' (1944), 'O idioma analítico de John Wilkins' (1952) e O livro dos seres imaginários (1967), assim como os filmes A última tempestade (Prospero's books, 1991) e O livro de cabeceira (The Pillow Book, 1996). A partir desse esquema será possível traçar um estudo mais amplo sobre as enciclopédias virtuais e o saber tecido pela coletividadept_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectenciclopédiapt_BR
dc.subjectclassificaçãopt_BR
dc.subjectliteratura e outras artespt_BR
dc.subject.otherSistemas de hipertextopt_BR
dc.subject.otherGreenaway, Peter Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherBorges, Jorge Luis, 1899-1986 Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherEnciclopédias e dicionários História e críticapt_BR
dc.subject.otherCiberculturapt_BR
dc.subject.otherClassificaçãopt_BR
dc.subject.otherColaboração onlinept_BR
dc.subject.otherLiteraturapt_BR
dc.titleEnciclopédias contemporâneas: o inclassificável nas obras de Jorge Luis Borges e Peter Greenawaypt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
enciclopedias_contemporaneas___luciana_andrade_gomes.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.