Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-8HCP4D
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sara Del Carmen Rojo de La Rosapt_BR
dc.contributor.referee1Vera Lucia de Carvalho Casa Novapt_BR
dc.contributor.referee2Marcos Antonio Alexandrept_BR
dc.contributor.referee3Alex Beigui de Paiva Cavalcantept_BR
dc.contributor.referee4Ana Maria de Bulhões-Carvalhopt_BR
dc.creatorRoberson de Sousa Nunespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T14:24:05Z-
dc.date.available2019-08-11T14:24:05Z-
dc.date.issued2011-05-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-8HCP4D-
dc.description.abstractThis thesis is dedicated to studies on haiku and performance, aiming to establish intersection points between the former, a kind of Japanese poetry, and the latter, a field of action and reflection which combines theory and practice. Starting from reference pathways regarding both forms, the research seeks to generate a dialogue between Western and Eastern ways of thinking, focused on artistic doings, in order to merge concepts and practices, and to contribute to the emergence of an up-to-date, transdisciplinary performatic critic. The art works used as examples in this study aimed to demonstrate trends expressed on theboundaries of the following fields: performance art, poetry, theater, dance, music, visual arts, photography, cinema, etc. The thesis was based on the experimentalist tradition in arts pervasive during the twentieth century, and reacted to, or dialogued with, the cultural and social contexts in which this tradition manifests itself. Having originated from the creation of the poetic and theatrical performance, HAIKU only clouds swim at the bottom of the river, the work focused on the conflicting connection between performative, pictorial, transient practices, and the poetic, academic record.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese se dedica a estudos sobre o 'haikai' e a performance, buscando estabelecer pontos de interseção entre aquela espécie de poesia japonesa e este campo de ação e reflexão, onde se conjuga a teoria e a prática. A partir de percursos referenciais a respeito de ambas as formas, a pesquisa procura criar uma interlocução entre os modos de pensar ocidental e oriental, voltados aos fazeres artísticos, no intuito de permeabilizar conceitos e práticas, e de contribuir para uma crítica performática atualizada e transdisciplinar. Os trabalhos de arte tomados como exemplos, neste estudo, correspondem ao desejo de se ilustrar tendências que se expressam nos espaços limiares entre os campos da 'performance art', da poesia, do teatro, da dança, música, das artes plásticas, da fotografia, do cinema, etc. A tese se realiza com base numa tradição experimentalista, em arte, que atravessa o século XX, reagindo a ou dialogando com os contextos culturais e sociais em que se manifesta. Tendo se originado desde a criação da performance poético-cênica 'HAIKAI - somente as nuvens nadam no fundo do rio', o trabalho investe na conexão paradoxal entre práticas performáticas, imagéticas e efêmeras, e o registro poético e acadêmico.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjecthaikaipt_BR
dc.subjectperformancept_BR
dc.subjectimagem poéticapt_BR
dc.subject.otherPoesia japonesa História e críticapt_BR
dc.subject.otherPerformance (Arte)pt_BR
dc.subject.otherHaicai História e críticapt_BR
dc.subject.otherLiteraturapt_BR
dc.titleHaikai e performance: imagens poéticaspt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_rob_definitiva.pdf7.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.