Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-956MA9
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Vera Lucia de Carvalho Casa Novapt_BR
dc.contributor.referee1Marcos Rogerio Cordeiro Fernandespt_BR
dc.contributor.referee2Eduardo de Assis Duartept_BR
dc.contributor.referee3Murilo Marcondes de Mourapt_BR
dc.contributor.referee4Paulo Bernardo Ferreira Vazpt_BR
dc.creatorMarcos Fabricio Lopes da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T17:55:36Z-
dc.date.available2019-08-11T17:55:36Z-
dc.date.issued2013-02-21pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-956MA9-
dc.description.abstractThe overall objective of this research is to analyze the criticism of advertising as presented in the literature written by Machado de Assis, Carlos Drummond de Andrade and Sebastião Nunes. Specifically, this study intends to disclose - through interpretation of their literary language - the mechanisms by which the publicity field is presented and represented. This operation makes it possible to understand how Machado de Assis, Carlos Drummond de Andrade and Sebastião Nunes have attentively observed publicity and turned it into an important theme for their literature so as to comprehend culturally the society of their times. They were attentive enough to observe a number of problematic issues related to behavior habits which were promoted by advertising. The most recurrent aspects among these are related to consumerism, euphoric happiness, narcissism, alienation and reification. Another goal implied by this research points to the possibility of gathering a literary corpus around the questioning of the discourse of publicity. In this sense, it aims to contribute with the consolidation of a critical corpus concerning the studies of literature and communication in an interdisciplinary perspective.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa tem como objetivo geral analisar a crítica da propaganda encontrada na literatura de Machado de Assis, Carlos Drummond de Andrade e Sebastião Nunes. Em termos específicos, pretende-se com este estudo interpretar a linguagem literária destes autores, revelando seus mecanismos de apresentação e representação do campo publicitário. Com tal operação, é possível verificar como Machado de Assis, Carlos Drummond de Andrade e Sebastião Nunes lançaram seus olhares atentos para a publicidade, fazendo dela uma temática literária importante para compreender culturalmente a sociedade do seu tempo. Os escritores, em seus textos, dedicaram uma especial atenção para observar em nossos hábitos comportamentais, promovidos pela propaganda, alguns acentos problemáticos. Os mais recorrentes se referem ao consumismo, à felicidade eufórica, ao narcisismo, à alienação e à reificação. Outra intenção da pesquisa é poder reunir um 'corpus' literário dedicado à problematização do discurso publicitário, no sentido de, assim, contribuir para a consolidação de uma fortuna crítica acerca dos estudos de comunicação e de literatura, numa perspectiva interdisciplinar.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPublicidadept_BR
dc.subjectCarlos Drummond de Andradept_BR
dc.subjectMachado de Assispt_BR
dc.subjectSebastião Nunespt_BR
dc.subjectLiteratura brasileirapt_BR
dc.subjectCrítica da propagandapt_BR
dc.subject.otherDiscurso publicitáriopt_BR
dc.subject.otherAnálise do discurso literáriopt_BR
dc.subject.otherNunes, Sebastião, 1938- Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherLiteratura brasileira História e críticapt_BR
dc.subject.otherComunicação de massa e literaturapt_BR
dc.subject.otherAndrade, Carlos Drummond de, 1902-1987 Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherAssis, Machado de, 1839-1908 Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.titleMil e uma utilidades: a contribuição da literatura brasileira para a crítica da publicidadept_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese___marcos_fabr_cio.pdf2.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.