Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/ECAP-95AG68
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Marcos Antonio Alexandre | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Eduardo de Assis Duarte | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | José Luiz Ligiéro Coelho | pt_BR |
dc.creator | Soraya Martins Patrocínio | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-12T19:33:40Z | - |
dc.date.available | 2019-08-12T19:33:40Z | - |
dc.date.issued | 2013-02-25 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/ECAP-95AG68 | - |
dc.description.abstract | The present work aims to study the formation process of the Afro-Brazilian identity in and by the black culture through the dramatic texts Sortilégio of Abdias do Nascimento, Anjo Negro of Nelson Rodrigues and Silencio from the Cia. dos Comuns. In these three texts the focus is the investigation of the black individual enunciation present in the plot. This examination will analyse who these black people are and how their representation is built. It will inspect what their standpoint is and howthese places of enunciation can determine positively or negatively their identity formation process, as black individuals inserted in the Afro-Brazilian system of cultural values. | pt_BR |
dc.description.resumo | A presente dissertação objetiva estudar, por meio dos textos dramáticos Sortilégio, de Abdias do Nascimento; Anjo Negro, de Nelson Rodrigues e Silêncio, da Cia. dos Comuns, o processo de formação das identidades dos afro-brasileiros na e pela cultura negra. Nos três textos, o interesse é investigar a enunciação dos sujeitos negros presentes nas tramas. Investigar quem são esses negros e como são ressignificados; de que lugar eles falam e como esses lugares de enunciação podem determinar, positiva ou negativamente, o processo de formação identitária desses sujeitos, enquanto negros pertencentes ao sistema de valores e padrões culturais afro-brasileiros. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Identidade(s) negra | pt_BR |
dc.subject | Cultura negra e teatro negro | pt_BR |
dc.subject.other | Teatro brasileiro História e crítica | pt_BR |
dc.subject.other | Identidade (Psicologia) na literatura | pt_BR |
dc.subject.other | Nascimento, Abdias do, 1914- Sortilégio Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Cia dos Comuns (Grupo teatral) | pt_BR |
dc.subject.other | Negros na literatura | pt_BR |
dc.subject.other | Enunciação | pt_BR |
dc.subject.other | Rodrigues, Nelson, 1912-1980 Anjo negro Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Negros Identidade racial Brasil | pt_BR |
dc.subject.other | Racismo na literatura | pt_BR |
dc.subject.other | Silêncio | pt_BR |
dc.title | Identidades afro-brasileiras: Sortilégio, Anjo Negro e Silêncio | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
identidades_afro_brasileiras.pdf | 542.43 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.