Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-95DJ34
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sara Del Carmen Rojo de La Rosapt_BR
dc.contributor.referee1Sabrina Sedlmayer Pintopt_BR
dc.contributor.referee2Alex Beigui de Paiva Cavalcantept_BR
dc.creatorGlenio Araujo Vilelapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T01:24:58Z-
dc.date.available2019-08-13T01:24:58Z-
dc.date.issued2013-02-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-95DJ34-
dc.description.abstractThis work uses the language of performance as a theoretical support for building different strategies of analysis of two Antonin Artaud literary works: Jet of blood(1975) and To have done with judgment of God(1983). The goal is to draw tension points that are part of the aesthetic construction of these plays, which meanings remain mostly elusive. In these plays, Artaud disposes of linguistic codes and structures based on conclusive dramatic action, proposing a procedural written, open, incomplete. Thus, the scope of this study is to establish a dialogue between the concept of performance and Artaud literature. In addition, it will use also the concept of Derrida (deconstruction), of Agamben (negativity and voice), of Didi-Huberman (dialectical image and anachronism), of Adorno (negative dialectics) as reading operators to rate the extent to which these can be considered performative dramaturgy.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação utiliza a linguagem da performancecomo suporte teórico para se construir diferentes estratégias de análises de duas obras literárias de Antonin Artaud: O jato de sangue(1975)e Para acabar com o julgamento de Deus(1983). O objetivo é traçar pontos de tensão que constituem parte da construção estética dessas obras teatrais, cujos sentidos permanecem quase sempre inapreensíveis. Nessas peças, Artaud se desfaz dos códigos linguísticos e da estrutura baseada na ação dramática conclusiva, propondo uma escrita de caráter processual, aberta, lacunar. Assim, o escopo deste estudo é estabelecer um diálogo entre o conceito de performance e a literatura artaudiana. Além disso, usar-se-á, também, o conceito de Derrida (desconstrutivismo), os de Agamben (a negatividade e a voz), os de Didi-Huberman (imagem dialética e anacronismo), o de Adorno (dialética negativa) como operadores de leitura para classificar em que medida essas dramaturgias podem ser consideradas performáticas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectVozpt_BR
dc.subjectDialética negativapt_BR
dc.subjectEscrita performáticapt_BR
dc.subjectAntonin Artaudpt_BR
dc.subjectNegatividadept_BR
dc.subject.otherArtaud, Antonin, 1896-1948 Jato de sangue Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherArtaud, Antonin, 1896-1948 Estéticapt_BR
dc.subject.otherArtaud, Antonin, 1896-1948 Para acabar com o julgamento de Deus Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherTeatro francês História e críticapt_BR
dc.titleA escrita labiríntica e performática de Antonin Artaudpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a_escrita_labir_ntica_e_perform_tica_de_antonin_artaud.pdf593.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.