Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/ECAP-95DJ34
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Sara Del Carmen Rojo de La Rosa | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Sabrina Sedlmayer Pinto | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Alex Beigui de Paiva Cavalcante | pt_BR |
dc.creator | Glenio Araujo Vilela | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-13T01:24:58Z | - |
dc.date.available | 2019-08-13T01:24:58Z | - |
dc.date.issued | 2013-02-28 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/ECAP-95DJ34 | - |
dc.description.abstract | This work uses the language of performance as a theoretical support for building different strategies of analysis of two Antonin Artaud literary works: Jet of blood(1975) and To have done with judgment of God(1983). The goal is to draw tension points that are part of the aesthetic construction of these plays, which meanings remain mostly elusive. In these plays, Artaud disposes of linguistic codes and structures based on conclusive dramatic action, proposing a procedural written, open, incomplete. Thus, the scope of this study is to establish a dialogue between the concept of performance and Artaud literature. In addition, it will use also the concept of Derrida (deconstruction), of Agamben (negativity and voice), of Didi-Huberman (dialectical image and anachronism), of Adorno (negative dialectics) as reading operators to rate the extent to which these can be considered performative dramaturgy. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta dissertação utiliza a linguagem da performancecomo suporte teórico para se construir diferentes estratégias de análises de duas obras literárias de Antonin Artaud: O jato de sangue(1975)e Para acabar com o julgamento de Deus(1983). O objetivo é traçar pontos de tensão que constituem parte da construção estética dessas obras teatrais, cujos sentidos permanecem quase sempre inapreensíveis. Nessas peças, Artaud se desfaz dos códigos linguísticos e da estrutura baseada na ação dramática conclusiva, propondo uma escrita de caráter processual, aberta, lacunar. Assim, o escopo deste estudo é estabelecer um diálogo entre o conceito de performance e a literatura artaudiana. Além disso, usar-se-á, também, o conceito de Derrida (desconstrutivismo), os de Agamben (a negatividade e a voz), os de Didi-Huberman (imagem dialética e anacronismo), o de Adorno (dialética negativa) como operadores de leitura para classificar em que medida essas dramaturgias podem ser consideradas performáticas. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Voz | pt_BR |
dc.subject | Dialética negativa | pt_BR |
dc.subject | Escrita performática | pt_BR |
dc.subject | Antonin Artaud | pt_BR |
dc.subject | Negatividade | pt_BR |
dc.subject.other | Artaud, Antonin, 1896-1948 Jato de sangue Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Artaud, Antonin, 1896-1948 Estética | pt_BR |
dc.subject.other | Artaud, Antonin, 1896-1948 Para acabar com o julgamento de Deus Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Teatro francês História e crítica | pt_BR |
dc.title | A escrita labiríntica e performática de Antonin Artaud | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
a_escrita_labir_ntica_e_perform_tica_de_antonin_artaud.pdf | 593.09 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.