Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/ECAP-95QJHS
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Georg Otte | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Marcia Maria Valle Arbex | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Sabrina Sedlmayer Pinto | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Glória Carneiro do Amaral | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Gustavo Silveira Ribeiro | pt_BR |
dc.creator | Eduardo Horta Nassif Veras | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-10T17:47:00Z | - |
dc.date.available | 2019-08-10T17:47:00Z | - |
dc.date.issued | 2013-03-11 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/ECAP-95QJHS | - |
dc.description.abstract | The main objective of this thesis is to analyze the dialogue that Baudelaire established both in his critical work and in his poetical texts, with the Judeo-Christian myth of the Fall. Based upon the theoretical discussion undertaken by the poet himself about the myth in general and about the dogma of original sin, in particular, we intend to show, in light of Paul Ricoeurs phenomenological hermeneutic, that this dialogue soon exceeds the limits of the philosophical speculation to attain, especially in the book The Flowers of Evil, the size of the symbols irreducible to the conceptual discourse. Rather than highlight the presence of mythemes extracted from the biblical narrative in the work of the poet, we seek to demonstrate, in these pages, a number of similarities between theexistential meaning of Adams myth and the poetical experience embodied in the works of Baudelaire. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta tese tem como principal objetivo analisar o diálogo que Baudelaire estabeleceu, tanto em sua obra crítica quanto em seus textos poéticos, com o mito judaico-cristão da Queda. Partindo da discussão teórica empreendida pelo próprio poeta acerca do mito em geral e acerca do dogma do pecado original em particular, pretende-se mostrar, à luz da hermenêutica fenomenológica de Paul Ricoeur, que esse diálogo logo ultrapassa os limites da especulação filosófica para atingir, especialmente no livro As flores do mal, a dimensão dos símbolos irredutíveis ao discurso conceitual. Mais do que evidenciar a presença de mitemas extraídos da narrativa bíblica na obra do poeta, busca-seevidenciar, nestas páginas, uma série de semelhanças entre o sentido existencial do mito de Adão e a experiência poética materializada na obra de Baudelaire. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Estudos Literários | pt_BR |
dc.subject.other | Mitologia na literatura | pt_BR |
dc.subject.other | Poesia francesa História e crítica | pt_BR |
dc.subject.other | Queda do homem | pt_BR |
dc.subject.other | Mitologia judaica | pt_BR |
dc.subject.other | Adão (Personagem bíblico) | pt_BR |
dc.subject.other | Pecado original | pt_BR |
dc.subject.other | Baudelaire, Charles, 1821-1867 Flores do mal Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.title | A encenação tediosa do imortal pecado Baudelaire e o mito da queda: Baudelaire e o mito da queda | pt_BR |
dc.type | Tese de Doutorado | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_eduardo_nassif.pdf | 1.65 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.