Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-95QJHS
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Georg Ottept_BR
dc.contributor.referee1Marcia Maria Valle Arbexpt_BR
dc.contributor.referee2Sabrina Sedlmayer Pintopt_BR
dc.contributor.referee3Glória Carneiro do Amaralpt_BR
dc.contributor.referee4Gustavo Silveira Ribeiropt_BR
dc.creatorEduardo Horta Nassif Veraspt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T17:47:00Z-
dc.date.available2019-08-10T17:47:00Z-
dc.date.issued2013-03-11pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-95QJHS-
dc.description.abstractThe main objective of this thesis is to analyze the dialogue that Baudelaire established both in his critical work and in his poetical texts, with the Judeo-Christian myth of the Fall. Based upon the theoretical discussion undertaken by the poet himself about the myth in general and about the dogma of original sin, in particular, we intend to show, in light of Paul Ricoeurs phenomenological hermeneutic, that this dialogue soon exceeds the limits of the philosophical speculation to attain, especially in the book The Flowers of Evil, the size of the symbols irreducible to the conceptual discourse. Rather than highlight the presence of mythemes extracted from the biblical narrative in the work of the poet, we seek to demonstrate, in these pages, a number of similarities between theexistential meaning of Adams myth and the poetical experience embodied in the works of Baudelaire.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese tem como principal objetivo analisar o diálogo que Baudelaire estabeleceu, tanto em sua obra crítica quanto em seus textos poéticos, com o mito judaico-cristão da Queda. Partindo da discussão teórica empreendida pelo próprio poeta acerca do mito em geral e acerca do dogma do pecado original em particular, pretende-se mostrar, à luz da hermenêutica fenomenológica de Paul Ricoeur, que esse diálogo logo ultrapassa os limites da especulação filosófica para atingir, especialmente no livro As flores do mal, a dimensão dos símbolos irredutíveis ao discurso conceitual. Mais do que evidenciar a presença de mitemas extraídos da narrativa bíblica na obra do poeta, busca-seevidenciar, nestas páginas, uma série de semelhanças entre o sentido existencial do mito de Adão e a experiência poética materializada na obra de Baudelaire.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstudos Literáriospt_BR
dc.subject.otherMitologia na literaturapt_BR
dc.subject.otherPoesia francesa História e críticapt_BR
dc.subject.otherQueda do homempt_BR
dc.subject.otherMitologia judaicapt_BR
dc.subject.otherAdão (Personagem bíblico)pt_BR
dc.subject.otherPecado originalpt_BR
dc.subject.otherBaudelaire, Charles, 1821-1867 Flores do mal Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.titleA encenação tediosa do imortal pecado Baudelaire e o mito da queda: Baudelaire e o mito da quedapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_eduardo_nassif.pdf1.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.