Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-96LP2X
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ram Avraham Mandilpt_BR
dc.contributor.referee1Claudia Campos Soarespt_BR
dc.contributor.referee2Maria Cecilia Bruzzi Boechatpt_BR
dc.creatorPaula Francioli de Sousapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T04:45:23Z-
dc.date.available2019-08-14T04:45:23Z-
dc.date.issued2013-04-05pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-96LP2X-
dc.description.abstractIn this paper we investigate the manifestation of grotesque images in the novels of Lúcio Cardoso. Our main objective was to demonstrate how the themes constantly approached by writer, regarded as unpleasant, like death, disease, moral decay, mental and physical, coupled with a poetic language, part of a universe of grotesque in his novels. The presence of the grotesque (intentional or not) in a work raises the level of criticism of the concepts crystallized and a conservative society and expresses the writer's creative freedom. Furthermore, the presence of unpleasant subjects contributes to the structure of stylistic design for a good track novelist by the Lúcio Cardoso. In this project Lúcio Cardoso argues that a novelist's obligation to take their characters to the highest degree of despair and anguish, for it is in these moments that the being reveals itself.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho investigamos a forma de manifestação de imagens grotescas nos romances de Lúcio Cardoso. Nosso objetivo principal foi demonstrar como os temas constantemente abordados pelo escritor, tidos como desagradáveis, como a morte, a doença, a decadência moral, psíquica e física, quando acoplados a uma linguagem poética, integram um universo do grotesco em seus romances. A presença do grotesco (intencional ou não) em uma obra eleva o nível de crítica aos conceitos cristalizados e conservadores de uma sociedade e exprime a liberdade de criação do escritor. Além disso, a presença de temas desagradáveis contribui para a estruturação do projeto estilístico de um bom romancista traçado pelo próprio Lúcio Cardoso. Neste projeto Lúcio Cardoso defende que é obrigação de um romancista levar suas personagens ao mais alto grau de desespero e angústia, pois é nestes momentos que o ser se revela.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCrônica da Casa Assassinadapt_BR
dc.subjectLúcio Cardosopt_BR
dc.subjectGrotescopt_BR
dc.subject.otherCardoso, Lúcio 1912-1968 Crônica da casa assassinada Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherMorte na literaturapt_BR
dc.subject.otherPoe, Edgar Allan, 1809-1849 Influênciapt_BR
dc.subject.otherLoucura na literaturapt_BR
dc.subject.otherCardoso, Lucio, 1912-1968 Influênciapt_BR
dc.subject.otherCardoso, Lúcio, 1912-1968 Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherGrotesco na literaturapt_BR
dc.subject.otherSolidão na literaturapt_BR
dc.titleA manifestação do grotesco nos romances de Lúcio Cardosopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_revisada_impressao.pdf1.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.