Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-9U4JQT
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Graciela Ines Ravetti de Gomezpt_BR
dc.contributor.referee1Marcos Antonio Alexandrept_BR
dc.contributor.referee2Denise Araujo Pedronpt_BR
dc.contributor.referee3Leonardo Francisco Soarespt_BR
dc.contributor.referee4Walter Carlos Costapt_BR
dc.creatorFernanda Valim Cortes Miguelpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T05:24:54Z-
dc.date.available2019-08-12T05:24:54Z-
dc.date.issued2015-02-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-9U4JQT-
dc.description.abstractThe three independent 'Literary Investigations' that are part of this work were composed mainly under the inspiration of methodical-therapeutic approach developed by the Austrian philosopher Ludwig Wittgenstein to deal with philosophical problems. Hence the intentional reference of our 'Literary Investigations' to the Wittgenstein's Philosophical Investigations, your main posthumously published work. Our Investigations take as object of study the different female performances and the gender relations that constitute them in/from the following tales: 'Braiding' by the Chilean writer María Luisa Bombal; 'A chicken' by the Brazilian writer Clarice Lispector; and 'Dangerous garments' by the Argentine writer Silvina Ocampo. To do this, unlike a hermeneutic interpretive attitude of searching for hidden meanings in the literary text - and guiding themselves by a re-signified Wittgensteinian therapeutic attitude based on some family resemblances it shares with the Derrida's deconstructionist attitude - the three therapies are developed in accordance to spectral dispersion movements that stage the female gender, from manifest traces of these performances in the narrative acts of the elected tales. So, from these traces, we go through the remissions dispersed in the archives of cultural practices that have been carried out in several fields and contexts of human activities of different forms of life. The aim of a spectral dispersion therapy of female gender performances is to describe narrative strategies manifested in the tales and some of their meaning performative effects on the body of a therapist reader who intends to investigate cultural meanings of these effects, when she/he goes through the uses and remissions of gender tensions in other different language games that intertwine themselves in a network whose nodes are connected by family resemblancespt_BR
dc.description.resumoAs três 'Investigações Literárias' independentes que integram este trabalho foram compostas, sobretudo, sob a inspiração da atitude metódico-terapêutica desenvolvida pelo filósofo austríaco Ludwig Wittgenstein para se lidar com problemas filosóficos. Daí a remissão intencional delas à principal obra de Wittgenstein - 'Investigações Filosóficas' - publicada postumamente. As investigações aqui em foco tomam como objeto de estudo as diferentes encenações do feminino e as relações de gênero que as constituem, nos e a partir dos contos: 'Trenzas', da escritora chilena María Luisa Bombal; 'Uma galinha', da escritora brasileira Clarice Lispector; e 'Las vestiduras peligrosas', da escritora argentina Silvina Ocampo. Para isso, diferentemente de uma atitude hermenêutico-interpretativa de busca de um sentido oculto no texto literário - e orientando-se por uma atitude terapêutico-wittgensteiniana ressignificada com base em algumas semelhanças de família que ela mantém com a atitude derridiana desconstrucionista -, as três terapias procedem segundo movimentos de dispersão espectral de encenações do feminino, partindo de rastros manifestos dessas encenações nos atos narrativos dos contos eleitos. Assim, a partir deles, percorremos os envios dispersos em arquivos culturais de uma variedade de práticas culturais que foram/são realizadas em diferentes campos e contextos de atividade humana constitutivos de diferentes formas de vida. Uma terapia de dispersão espectral de encenações do feminino opera visando à descrição de estratégias narrativas manifestas nos contos e de alguns de seus efeitos performáticos de sentido sobre o corpo de uma leitora terapeuta interessada em investigar suas significações culturais, percorrendo usos e remissões de tensões de gênero em outros diferentes jogos de linguagem que se entrelaçam numa rede cujos nós se conectam por semelhanças de famíliapt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSilvina Ocampopt_BR
dc.subjectClarice Lispectorpt_BR
dc.subjectMaría Luisa Bombalpt_BR
dc.subjectLudwig Wittgensteinpt_BR
dc.subjectterapias literáriaspt_BR
dc.subject.otherFeminismo e literaturapt_BR
dc.subject.otherMulheres na literaturapt_BR
dc.subject.otherWittgenstein, Ludwig, 1889-1951 Investigações filosóficaspt_BR
dc.subject.otherOcampo, Silvina, 1903-1993 Vestiduras peligrosas Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherFilosofia na literaturapt_BR
dc.subject.otherRelações de gêneropt_BR
dc.subject.otherBombal, Maria Luisa, 1910- Trenzas Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherLispector, Clarice, 1920-1977 Galinha Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.titleInvestigações literárias: terapias e encenações do femininopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ppgestudosliterarios_fernandavalimcortesmiguel_tesedoutorado.pdf9.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.