Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-9U5HN3
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcus Vinicius de Freitaspt_BR
dc.contributor.referee1Sergio Alcides Pereira do Amaralpt_BR
dc.contributor.referee2Melania Silva de Aguiarpt_BR
dc.contributor.referee3Iris Kantorpt_BR
dc.contributor.referee4Silvia La Reginapt_BR
dc.creatorCarlos Martins Versiani dos Anjospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T08:52:38Z-
dc.date.available2019-08-10T08:52:38Z-
dc.date.issued2015-02-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-9U5HN3-
dc.description.abstractThis dissertation focuses on the Ultramarine Arcadia, the literary academy created by Cláudio Manoel da Costa, in Minas Gerais, in the second half of the 18th century, which was affiliated to the 'Roman Arcadia'. The study's goal is to discuss the 'Ultramarine Arcadia' as a symbol of a literary movement, grounded on a rhetoric/poetic dialogue Between Brazilian Arcadians, which surpassed the political and territorial borders between the colony and the metropolis. This way, both in the poets' biographies and works, the author traced elements that would identify them as belonging to the same literary group. Aspects in the topics and rhetoric that would differentiate the Ultramarine Arcadians' poetry from that of the 'Portuguese Arcadians' were also defined. Financed by CAPES Foundation, the researcher had access to different archives and documents that helped him to narrow, if not all, many gaps related to the institutionalization of the Arcadia in Minas Gerais, and to certify the 'Ultramarine Arcadia' consistency as a movement that included the ultramarine poets, in a literary transit between Brazil, Italy and Portugal.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese tem como tema o estudo da 'Arcádia Ultramarina', academia literária criada por Cláudio Manuel da Costa em Minas Gerais, na segunda metade do século XVIII, como afiliada à 'Arcádia Romana'. Neste estudo, buscamos compreendê-la como símbolo de um movimento literário, calcado no diálogo retórico/poético entre os árcades brasileiros, que ultrapassaria as fronteiras políticas e territoriais entre a colônia e a metrópole. Neste processo, dedicamo-nos a rastrear, tanto na biografia dos poetas, quanto na sua arte poética, os elementos que os identificavam como pertencentes a um mesmo grupo literário, tentando definir aspectos diferenciados, nas tópicas e na retórica da sua poesia, dos pares lusitanos. Em viagem como bolsistas da CAPES a Portugal, pudemos deparar com muitos arquivos e documentos que vieram, senão preencher todas as lacunas sobre a institucionalização da 'Arcádia' em Minas Gerais, atestar principalmente sua consistência enquanto movimento que agrupava os chamados poetas ultramarinos, no trânsito literário entre o Brasil, Itália e Portugal.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectarcádia ultramarinapt_BR
dc.subjectLiteratura brasileirapt_BR
dc.subjectséculo XVIIIpt_BR
dc.subject.otherArcadismo (Movimento literário)pt_BR
dc.subject.otherPoetas brasileiros Biografiapt_BR
dc.subject.otherLiteratura Sociedades, etc Minas Gerais Históriapt_BR
dc.subject.otherArcadia na literaturapt_BR
dc.subject.otherCosta, Claudio Manuel da , 1729-1789 Vila Rica Critica e interpretaçãopt_BR
dc.titleO movimento arcádico no Brasil setecentista: significado político e cultural da Arcádia ultramarinapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
o_movimento_arc_dico_no_brasil_setecentista_tese_final.pdf2.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.