Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-9VTKAG
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marli de Oliveira Fantini Scarpellipt_BR
dc.contributor.referee1Reinaldo Martiniano Marquespt_BR
dc.contributor.referee2Telma Borges da Silvapt_BR
dc.creatorLorena de Carvalho Penalvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T03:33:36Z-
dc.date.available2019-08-10T03:33:36Z-
dc.date.issued2015-04-17pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-9VTKAG-
dc.description.abstractThroughout this thesis we aim to examine the processes of construction of cultural identity in the Brazilian Amazon, from the novel Ashes of the Amazon (2005) by Milton Hatoum. Therefore we discussed the geographical, cultural, economic and literary aspects of the Amazon region, as well as studies on the concepts of hybridity, cultural difference and rhizome, and analysis of hatouniana fiction. As a result, assuming the existence of a fictional representation of the Amazon tradition, which began with the report of the first travelers, the work of Milton Hatoum was constructed from flexible assumptions and heterogeneity in the trajectory of the characters, especially the World serving as a conductor of the narrative axis. Accordingly, we have analyzed the work of the Amazon Hatoum pictures by the artistic vision of specific characters, including contradiction between modernity and modernization in Manaus, and the displacement and errors in the world that destabilize the local / global ideas and the narrative configurations of Hatoum. This proposal is theoretically based on the author's cultural studies and contemporary post-structuralism criticism, as Bhabha Hall, Canclini, Derrida, Deleuze and Guattari; we believe that this critical research was developed in order to deconstruct, or rather destabilize hegemonic values and Western archetypes.pt_BR
dc.description.resumoNa presente dissertação, visamos a analisar os processos de construção da identidade cultural na Amazônia brasileira, a partir do romance Cinzas do Norte (2005), de Milton Hatoum. Para tanto, realizamos discussão prévia dos aspectos geográficos, culturais, econômicos e literários da região amazônica, assim como estudos sobre os conceitos de hibridismo, diferença cultural e rizoma, além de análise da ficção hatouniana. Dessa forma, partindo do pressuposto da existência de uma tradição de representação ficcional da Amazônia, iniciada com o relato dos primeiros viajantes, a obra de Milton Hatoum foi pensada a partir de pressupostos de mobilidade e heterogeneidade na trajetória das personagens, em especial a de Mundo, que serve como eixo condutor da narrativa. Dessa forma, foram analisadas na obra hatouniana as imagens de Amazônia pelo viés artístico de específicos personagens, além da contradição entre modernidade e modernização em Manaus, bem como os deslocamentos e as errâncias de Mundo que desestabilizam as noções de local/global e ainda a configuração dos narradores de Hatoum. A proposta tem como base teórica autores que dialogam com os Estudos Culturais e com a crítica pós-estruturalista contemporânea, como Bhabha, Hall, Canclini, Derrida, Deleuze e Guattari, entre outros, por acreditarmos que esses críticos desenvolvem pesquisas no sentido de desconstruir, ou melhor, desestabilizar valores e arquétipos ocidentais hegemônicos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAmazôniapt_BR
dc.subjectIdentificaçõespt_BR
dc.subjectMilton Hatoumpt_BR
dc.subject.otherCultura na literaturapt_BR
dc.subject.otherIdentidade cultural Amazôniapt_BR
dc.subject.otherAmazônia na literaturapt_BR
dc.subject.otherHatoum, Milton , 1952- Cinzas do norte Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.titleHibridismo cultural na Amazônia brasileira: um estudo do romance "Cinzas do Norte", de Milton Hatoumpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lorena_dissert.pdf1.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.