Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-A5BK5X
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Zilda Ferreira Curypt_BR
dc.contributor.referee1Claudia Campos Soarespt_BR
dc.contributor.referee2Silvana Maria Pessoa de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee3Roniere Silva Menezespt_BR
dc.contributor.referee4Mário Alex Rosapt_BR
dc.creatorKaio Carvalho Carmonapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T10:00:30Z-
dc.date.available2019-08-14T10:00:30Z-
dc.date.issued2015-12-17pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-A5BK5X-
dc.description.abstractThe research conducts an analysis of the poetic production that took place in the city of Belo Horizonte, in the 1980-2000 period, and its relationship with the aesthetic movements canonized in the twentieth century, such as modernism, concrete poetry and marginal poetry. Through the reading of texts written by 26 poets, in this period, the study establishes thematic and contextual relations of the production, as well as a historical and literary overview of the capital of Minas Gerais, since its very beginning in 1897, from its main names and magazines which had presence in the city during the twentieth century, building a kind of narrative line over the collective imaginary of Belo Horizonte. Among the different paths taken by the poets, this work privileges the thematic axis 'word-body-space' as a representation of the essential force of the investigated group of poets. Besides, the research provides the reader an organization of poetic texts of the city, and an anthology of the analyzed texts, towards a better understanding and dissemination of poetry produced in Belo Horizonte, in the late twentieth century.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa tem por objetivo a análise da produção poética belo-horizontina no período de 1980 a 2000 e sua relação com as estéticas já canonizadas do século XX, como o Modernismo, a Poesia Concreta e a Poesia Marginal. Por meio da leitura de textos produzidos por 26 poetas nesse recorte de período, o estudo estabelece relações temáticas e contextuais dessa produção, bem como um panorama histórico-literário da capital mineira, desde a sua inauguração, em 1897, a partir de seus principais nomes e revistas que na cidade atuaram durante o século XX, construindo uma espécie de linha narrativa no imaginário coletivo sobre Belo Horizonte. Dentre os muitos caminhos percorridos pelos poetas, este trabalho privilegia o eixo temático palavra-corpo-espaço como representação essencial das principais forças do grupo de poetas investigado. Além de fornecer ao leitor um trabalho de organização e disponibilização de textos poéticos, esta pesquisa também elabora uma antologia dos autores analisados para maior conhecimento e divulgação da poesia produzida em Belo Horizonte no final do século XX.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectséculo XXpt_BR
dc.subjectpoesia contemporâneapt_BR
dc.subjectBelo Horizontept_BR
dc.subject.otherPoesia moderna Sec XX Historia e criticapt_BR
dc.subject.otherPoetas brasileiros Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherPoesia brasileira Sec XX História e críticapt_BR
dc.subject.otherPoesia Belo Horizonte (MG) Séc XX História e críticapt_BR
dc.subject.otherImagináriopt_BR
dc.subject.otherAntologiaspt_BR
dc.title26 poetas ontem: Belo Horizonte literáriapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese.pdf1.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.