Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-A7GNNQ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcus Vinicius de Freitaspt_BR
dc.contributor.referee1Claudia Campos Soarespt_BR
dc.contributor.referee2Roberto Alexandre do Carmo Saidpt_BR
dc.contributor.referee3Frederico de Sousa Silvapt_BR
dc.contributor.referee4Luís André Nepomucenopt_BR
dc.creatorCarlos Roberto da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T23:25:22Z-
dc.date.available2019-08-09T23:25:22Z-
dc.date.issued2016-02-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECAP-A7GNNQ-
dc.description.abstractConsidering the interdisciplinary theoretical presuppositions, such as the Anthropology of diseases, the Sociology of health and disease, the Philosophy, the Biomedicine and the Literary Studies, this research aimed at showing that Lúcio Cardoso, in his books 'Maleita', 'Salgueiro' and 'Crônica da casa assassinada', makes use of diseases, such as malaria, small pox, tuberculosis and cancer and their social representations to express metaphorically the modernity that is not fulfilled or is fulfilled through destruction, by corroding a nation project that erupted with the Proclamation of the Republic. Besides, these diseases elaborate the structure of Cardoso's narrative, in which form and contents are considered means of allegories, of which the disease is the guide-line intertwined by social and cultural significations, so as to express the modernized processes that were not fulfilled, because of internal factors of the very history of the foundation of the Brazilian nation.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa quis mostrar, a partir de pressupostos teóricos interdisciplinares, para os quais concorrem a Antropologia da doença, a Sociologia da saúde e da doença, a Filosofia, a Biomedicina e os Estudos literários, que Lúcio Cardoso, em 'Maleita', 'Salgueiro' e 'Crônica da casa assassinada', utiliza de doenças como a maleita, varíola, tuberculose e câncer e suas representações sociais para metaforizar a modernidade que não se realiza ou se realiza carcomida, corroendo um projeto de nação que surge a partir da Proclamação da República. Além disso, essas doenças engendram a estrutura da narrativa cardosiana, em que forma e conteúdo se põem a serviço da alegorização, da qual a doença é linha mestra entretecida de significações sociais e culturais para dizer dos processos modernizadores que não se cumpriram em seus propósitos em função de fatores internos da própria história da fundação da nação brasileirapt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLúcio Cardosopt_BR
dc.subjectmetáforapt_BR
dc.subjectnaçãopt_BR
dc.subjectdoençapt_BR
dc.subjectnarrativa de ficçãopt_BR
dc.subject.otherCardoso, Lúcio , 1912-1968 Crônica da casa assassinada Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherDoençaspt_BR
dc.subject.otherCardoso, Lúcio , 1912-1968 Maleita Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherCardoso, Lúcio , 1912-1968 Salgueiro Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherLiteratura brasileira História e críticapt_BR
dc.subject.otherMetáforapt_BR
dc.subject.otherLiteratura e naçãopt_BR
dc.titleA estetização da doença na ficção de Lúcio Cardosopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a_estetizacao_da_doenca_ma_ficcao_de_lucio_cardoso.pdf1.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.