Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECID-8LAK77
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ricardo Rodrigues Barbosapt_BR
dc.contributor.referee1Ester Eliane Jeunonpt_BR
dc.contributor.referee2Monica Erichsen Nassifpt_BR
dc.contributor.referee3Renata Maria Abrantes Baracho Portopt_BR
dc.creatorSolange Madalena Souza Macedopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T13:48:52Z-
dc.date.available2019-08-09T13:48:52Z-
dc.date.issued2011-04-07pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECID-8LAK77-
dc.description.abstractThe study describes how managers of private Higher Education Institutions (HEIs) realize the forms that how the organizations that they work have capacities connected to efficient use of the information, here described as Orientation Informational (OI). The theoretical base of this study was the Model of DI by Donald A. Marchand, William J. Kettinger and John D. Rollins (2000). This Model takes the practices as central elements of management of the information, values and behaviors informational and practices in information technology. The data collection was carried out through questionnaires sent to the managers of the HEIs, which 83 totalizing answered. The data were analysed through descriptive statistics, as well as tests of differences between averages. The results demonstrate that the HEIs are orientated to the information, sometimes with more expression in some of the dimensions of each approach of OI now with less expressiveness. It was noticed that the managers of the HEIs realize each one of the practices, as well as the values and behaviors informational, when there are in these organizations high degrees of existences of the component practices of OI, though it is still on this side of what an orientated direction informational, from the point of view of the authors of the model. Between three capacities that the precise organization to be orientated to informational, there was a predominance in the HEIs of the Practices in Information Technology to reach the objectives.pt_BR
dc.description.resumoO estudo descreve como gerentes de Instituições de Ensino Superior (IES) privadas percebem as formas pelas quais as organizações em que trabalham possuem capacidades ligadas a uso eficaz da informação, aqui definidas como Orientação Informacional (OI). Utilizou-se como base teórica para este estudo o Modelo de OI desenvolvidos por Donald A. Marchand, William J. Kettinger e John D. Rollins (2000). Esse Modelo tem como elementos centrais as práticas de gerenciamento da informação, valores e comportamentos informacionais e práticas de tecnologia de informação. A coleta de dados foi realizada por meio de questionários enviados aos gerentes das IES, o que totalizou 83 respondentes. Os dados foram analisados por meio de estatísticas descritivas, bem como testes de diferenças entre médias. Os resultados demonstram que as IES são orientadas à informação, ora com mais expressão em algumas das dimensões de cada construto da OI ora com menos expressividade. Notou-se que os gerentes das IES percebem cada uma das práticas, bem como os valores e comportamentos da informação, existindo nessas organizações altos graus de existências das práticas componentes da OI, embora ainda fique aquém do que seja uma organização orientada informacionalmente, do ponto de vista dos autores do modelo. Entre as três capacidades que a organização precisa para ser orientada informacionalmente houve uma predominância nas IES das Práticas de Tecnologia da Informação para alcançar os objetivos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectOrientação informacionalpt_BR
dc.subjectComportamento informacionalpt_BR
dc.subjectGerenciamento da informaçãopt_BR
dc.subjectInformação Uso eficientept_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherCiência da informaçãopt_BR
dc.subject.otherTecnologia da informaçãopt_BR
dc.titleOrientação informacional em instituições de ensino superior de Belo Horizontept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ata_de_defesa_mestrado_solange.pdf402.03 kBAdobe PDFView/Open
folha_de_aprovacao_mestrado_solange.pdf306.49 kBAdobe PDFView/Open
dissertacao_versao_finalissima_pos_banca.pdf1.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.