Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECIP-B88MAM
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Catia Rodrigues Barbosapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Diomira Maria Cicci Pinto Fariapt_BR
dc.contributor.referee1Pablo Alexandre Gobira de Souza Ricardopt_BR
dc.contributor.referee2Renata Maria Abrantes Baracho Portopt_BR
dc.contributor.referee3Ricardo Rodrigues Barbosapt_BR
dc.creatorLarissa Fernandes Dutrapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T10:57:09Z-
dc.date.available2019-08-10T10:57:09Z-
dc.date.issued2018-09-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECIP-B88MAM-
dc.description.abstractThis studys objective is to analyze how users have perceived the matter of authenticity within virtual museums and, with that, to elaborate guidelines for interface projects regarding their authenticity and the authenticity of their information. Through the deductive method, when we work with the theory about authenticity, we analyze a virtual museum site model - the Era Virtual project - in an attempt to create authenticity assessment indicators within these. After the practical analysis, a pilot questionnaire was developed and applied in order to validate the indicators created and, if necessary, the elaboration of new ones. Next, the final sample of the research was defined and the final questionnaires were applied. At the end of the research, we analyze the results obtained and then we create the guidelines of authenticity to help the Virtual Museums designers. It is identified that authenticity is a dynamic concept that concerns both scientifically verifiable questions through the matter of a digital object, and non material questions that emerge from the relation between men and this object. In general, the sample believes that the virtual museum visited is authentic and the main reason corroborating the perception of authenticity within virtual museums is its informative value.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste estudo é contribuir na criação de diretrizes para projetos de interfaces de museus virtuais no que tange à sua autenticidade. Por meio do método dedutivo, ao trabalharmos com a teoria sobre autenticidade, analisamos um modelo de site de museus virtuais - o Projeto Era Virtual - para criar indicadores de avaliação de autenticidade dentro desses. Após a análise prática, elaborou-se e aplicou-se um questionário piloto visando validar os indicadores criados e, caso necessário, a elaboração de outros novos. Em seguida, foi definida a amostra final da pesquisa e aplicado os questionários finais. Ao final da pesquisa, analisamos os resultados obtidos com a teoria proposta e, então, criamos as diretrizes de autenticidade para auxiliar desenvolvedores de interfaces de museus virtuais. Identifica-se que a autenticidade é um conceito dinâmico que diz respeito tanto a questões verificáveis através da matéria de um objeto digital, quanto a questões não materiais que emergem da relação entre o homem e esse objeto. De modo geral a amostra acredita que o museu virtual visitado é autêntico e o principal motivo que corrobora para a percepção de autenticidade dentro dos museus virtuais é o seu valor informativo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAutenticidadept_BR
dc.subjectMuseus Virtuaispt_BR
dc.subjectGestão da Informaçãopt_BR
dc.subjectecnologia da Informação e da Comunicaçãopt_BR
dc.subject.otherCiência da Informaçaopt_BR
dc.subject.otherMuseus virtuaispt_BR
dc.subject.otherGerenciamento da informaçãopt_BR
dc.titleGestão da informação e tecnologias: diretrizes para projetos da interface de museus virtuais no âmbito da autenticidadept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_de_mestrado_ppg_goc_larissa_fernandes_dutra.pdf3.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.