Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECJS-7SUPS2
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Roberto Assis Ferreirapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Oiliam Jose Lannapt_BR
dc.contributor.referee1Delcio da Fonseca Sobrinhopt_BR
dc.contributor.referee2Leonor Bezerra Guerrapt_BR
dc.contributor.referee3Antônio Carlos Guimarãespt_BR
dc.contributor.referee4Moacyr Laterza Filhopt_BR
dc.creatorMaria Betania Parizzi Fonsecapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T03:19:05Z-
dc.date.available2019-08-13T03:19:05Z-
dc.date.issued2009-04-23pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECJS-7SUPS2-
dc.description.abstractINTRODUCTION: Spontaneous singing is the vocal music, spontaneously produced by children from 18 months old, not yet well unknown by the academics. Recent studies have shown that spontaneous singing can be considered a way of representation, such as drawing and language. The premise that music is a temporal manifestation of Art led to the possibility to integrate music, children and time, in a same research. OBJECTIVES: To delineate time concepts along history; to identify the relationships between time and music; to study the theories of musical development and the cognitive development of children from two to six years old; to describe spontaneous singing natural evolution from birth to six years old; to establish musicalcategories in order to verify the relationship between spontaneous singing and time perception in children from two to six years old. FRAMEWORK: Damasio (2009), Whitrow (1993) and Minkowski (1972) were chosen for time perception; Langer (1953) for the relationship between time and music; Piagets developmental theory was a reference to investigate childrens cognitive development. For theoretical framework on musical development, Howard Gardner (1973), Hans Joachim Koellreutter (1984), Keith Swanwick (1988) and David Hargreaves (1996) theories were elected. METODOLOGY: Product analysis was used to carry out this investigation. Forty childrens spontaneous songs were selected and musically analyzed by twelve judges. Eight musicalcategories emerged from the analyses: rhythmic structures, direction, form, melodic structures, expressive character, contrasts, text, and specific cultural influences. Finally, the relationship between spontaneous singing and time perception was checked. FINDINGS: The characteristics of spontaneous singing go through evident transformations along this period. The treatment given to time, present throughout the eight categories, was one of the main transformations. The progressive intensification of rhythmic regularity, the emphasis in the contrasts and the strength of the conclusions were the most emphasized transformations. CONCLUSIONS: Music is an importantmethodological tool to investigate children development ; spontaneous singing may be considered an indicator of both, time perception and general cognitive development in children. Spontaneous singing is likely to be used as a propaedeutic tool to follow childrens development. For this reason, an outline of a protocol, to be developed in further studies, was proposed.pt_BR
dc.description.resumoINTRODUÇÃO: O canto espontâneo é a música vocal produzidaespontaneamente pela criança partir dos 18 meses, sendo ainda poucoconhecido da comunidade científica. Estudos recentes mostram que o canto espontâneo pode ser considerado uma forma de representação da criança, tal qual o desenho e a linguagem. A premissa de que a música é uma forma de expressão artística essencialmente temporal tornou possível pensar em integrar a música, a criança e o tempo, em uma mesma pesquisa. OBJETIVOS: Delinear conceitos de tempo ao longo da história; identificar as relações entre o tempo e a música; estudar as teorias do desenvolvimento musical e o desenvolvimento cognitivo de crianças de dois a seis anos; descrever a evolução do canto espontâneo, até os seis anos de idade; estabelecer categorias musicais visando verificar as relações entre o canto espontâneo e desenvolvimento da percepção do tempo de crianças de dois aseis anos. FUNDAMENTAÇÃO: Para os estudos sobre o tempo, foramadotadas as idéias de Damásio (2009), Whitrow (1993) e Minkowski (1972). Langer (1953) foi a autora mais estudada para as reflexões acerca das relações entre o tempo e a música. A psicologia cognitiva piagetiana constituiuse na principal fundamentação para o estudo do desenvolvimento cognitivo da criança. Para os estudos sobre o desenvolvimento musical foram adotadas as teorias de Howard Gardner (1973), Hans Joachim Koellreutter (1984), Keith Swanwick (1988) e David Hargreaves (1996). METODOLOGIA: Foi utilizada a análise de conteúdo. Foram selecionados quarenta cantos espontâneos, osquais foram analisados musicalmente por doze jurados, de consagradaexperiência musical. Desses dados, foi elaborada a análise de conteúdo da qual emergiram oito categorias musicais: estruturação rítmica, direcionamento, forma, estruturação melódica, caráter expressivo, contrastes, texto, influências sócio-culturais específicas. Finalmente, foram verificadas as relações dessas categorias com o desenvolvimento da percepção do tempo da criança de dois a seis anos. RESULTADOS: As características musicais dos cantos espontâneos sofrem transformações evidentes ao longo da faixa etária estudada. O tratamento dado ao tempo, manifestado nas oito categorias musicais, foi uma das mais contundentes transformações apontadas. A progressiva intensificação da regularidade rítmica, da intensidade dos contrastes e da força das conclusões foram as transformações mais evidenciadas pelos resultados. CONCLUSÕES: A música é instrumento metodológico importante para investigações acerca do desenvolvimento da criança; o canto espontâneo pode ser considerado um indicador da percepção de tempo e do desenvolvimento cognitivo em geral da criança; é provável que o canto espontâneo possa ser usado como recurso propedêutico no acompanhamento do desenvolvimento infantil. Para isso foi proposto o esboço de um protocolo que deverá serdesenvolvido em pesquisas futuras.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectcogniçãopt_BR
dc.subjecttemporalidadept_BR
dc.subjectdesenvolvimento musicalpt_BR
dc.subjectMúsicapt_BR
dc.subjectcanto espontâneopt_BR
dc.subject.otherTempopt_BR
dc.subject.otherPercepçãopt_BR
dc.subject.otherCognição nas criançaspt_BR
dc.subject.otherEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherCogniçãopt_BR
dc.subject.otherMusica Educação de criançaspt_BR
dc.subject.otherMúsicapt_BR
dc.subject.otherCriançapt_BR
dc.titleO desenvolvimento da percepção do tempo em crianças de dois a seis anos: um estudo a partir do canto espontâneopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
maria_bet_nia_parizzi__fonseca.pdf1.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.