Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/ECOA-7KGP6H
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | Um compositor brasileiro na Broadway: a contribuição de Heitor Villa-Lobos ao teatro musical americano |
Authors: | Rosane Viana |
First Advisor: | Lucas Jose Bretas dos Santos |
First Referee: | Mauricio Veloso Queiroz Pinto |
Second Referee: | Sandra Loureiro de Freitas Reis |
Abstract: | Esse trabalho é sobre a contribuição do musical Magdalena, composto em 1947-48 por Heitor Villa-Lobos, investigando e buscando esclarecer o que foi agregado de novo ao teatro musical norte-americano. A hipótese que norteia nossa pesquisa é que a obra, apesar de grande qualidade e aspectos inovadores, não se tornou um hit na Broadway por questões circunstanciais. Assim, o objetivo principal é analisar asquestões que impediram seu sucesso naquele momento. Tal estudo se justifica pelo fato que, mesmo tendo recebido críticas favoráveis de jornais importantes de Nova York e da Califórnia, Magdalena permanece desconhecida do grande público e do meio musical brasileiros. Para responder a estas questões, o presente trabalho contextualiza a obra no cenário do desenvolvimento do teatro musical norteamericano desde o seu início até a década de 1940 e investiga questões relacionadas com a trajetória do espetáculo. Os achados confirmam o caráter inovador do musical e apontam questões culturais, sócio-econômicas e até políticas, que podem ter influído no seu insucesso na Broadway e triste destino. |
Abstract: | This work is about the contribution of Magdalena, a musical composed by Heitor Villa-Lobos for the American Musical Theater in 1947-48.This investigation attempts to clarify what innovations Magdalena brought to the genre. The hypothesis that guides this research is that, although Magdalena has great qualities and innovative aspects regarding the musicals, the work did not become a hit on Broadway due to circumstantial causes. The main goal of the work is to analyze the reasons that hindered its success in that particular moment. Such study is justified due to the paradox of the existence of favorable reviews in the most important newspapers of New York and California. However Magdalena remains unknown to the Brazilian public and musical circles. To answer these questions, the present work presents Magdalena in the context of the development of the American Musical Theater fromits beginnings up to the decade of 1940. It also investigates issues related to the show's trajectory. Our findings confirm the contribution of innovative aspects to the musical genre and point to cultural, social, economical and political questions that may have had influence in its unsuccessful season at Broadway and its sad destiny. |
Subject: | Villa-Lobos, Heitor, 1887-1959 Magdalena Broadway (Nova York, NY ) Historia |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/ECOA-7KGP6H |
Issue Date: | 24-Apr-2007 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
um_compositor_brasileiro.pdf | 2.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.