Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECOA-7KGPLD
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Cecilia Cavalieri Francapt_BR
dc.contributor.referee1Ana Claudia de Assispt_BR
dc.creatorMirim Correa Pintopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T19:01:00Z-
dc.date.available2019-08-11T19:01:00Z-
dc.date.issued2007-03-09pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECOA-7KGPLD-
dc.description.abstractComputer technology is more and more present in the reality of some schools.However, some questions emerge as to the utilization of the computer and its softwares on the daily practice of the school, of the teachers, the students, and the contents to be included. Within these contents, may be distinguished those referred to musical education. This work presents a view of the development of the new computer technology possibilities and the implications of its use in the society and instruction context. It runs through the main theories e conceptions the educational softwares programs are based on and discusses the question ofevaluating the educational softwares. Considerations about the relationship between teachers speech and practice have been made. We argue that the utilization of computer resources relies upon the development of new abilities, since the simple presence of computer facilities in the school does not assure a change on the way of learning and teaching. The research intends to know how musical education is articulated in this new environment of instructional practice mediated by the computer technologies and the importance of these resources on a constructivist and interdisciplinary approach to teaching and learning. On this purpose, questionnaires and interviews with teachers and students were used, besides participative observation of the teaching and learning process at a primary school in Belo Horizonte (MG) the school Madre Luisa Locatelli. It was observed that the possibility of the realization of the task of edition and creation of scores by means of the software Encore version 4.5 proved to be efficient as an unchaining element of the teaching and learning process. Thus, it is confirmed the need of promoting the digital inclusion in education. Only in this way, it will be possible, in a near future, a musical education performance mediated by the new computer technologies in a solid way.pt_BR
dc.description.resumoA tecnologia computacional torna-se presente, cada vez mais, na realidade de algumas escolas. Todavia, surgem indagações quanto à utilização do computador e seus softwares na prática cotidiana da escola, dos educadores, dos educandos, e quanto aos conteúdos a serem trabalhados. Dentre esses conteúdos, destacam-se os referentes à educação musical. Este trabalho apresenta um panorama da evolução dos novos recursos tecnológicos computacionais e as implicações de sua introdução na sociedade e no contexto escolar. Discorre sobre as principais teorias e concepções nas quais se fundamentam a programação dos softwares educacionais e discute a questão da avaliação dos softwares educacionais. Também são tecidas considerações sobre a relação entre o discurso e prática docente. Argumenta-se que a utilização dos recursos computacionais demanda o desenvolvimento de novas competências, uma vez que a simples presença dos recursos computacionais na escola não garante uma mudança na forma de aprender e ensinar. A pesquisa pretende conhecer como se articula a educação musical neste novo ambiente de prática educacional mediado pelas tecnologias da computação e a importância destes recursos tecnológicos numa abordagem de ensinoaprendizagem construtivista interdisciplinar. Neste intuito foram utilizados questionários e entrevistas com educadores e alunos além de observação participante do processo de ensino-aprendizagem em uma escola de ensino fundamental em Belo Horizonte (MG) - a escola Madre Luisa Locatelli. Observouse que a possibilidade da realização do trabalho de edição e criação de partituras por meio do software Encore versão 4.5 mostrou-se eficaz como elemento desencadeador do processo de aprendizagem. Confirma-se assim, a necessidade de se promover a inclusão digital de professores e alunos. Só assim, será possível, num futuro próximo, uma performance da educação musical mediada pelas novas tecnologias computacionais de forma consistente.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTecnologiapt_BR
dc.subjectMusicapt_BR
dc.subjectEducação musicalpt_BR
dc.subject.otherMúsica tecnologiapt_BR
dc.subject.otherMúsica Instrução e ensinopt_BR
dc.titleTecnologia e ensino-aprendizagem musical na escola: uma abordagem construtivista interdisciplinarmediada pelo software Encore versão 4.5pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
texto_tese_pdf.pdf843.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.