Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EEFF-BB9R2H
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Guilherme Menezes Lagept_BR
dc.contributor.referee1Cássio de Miranda Meira Júniorpt_BR
dc.contributor.referee2Herbert Ugrinowitschpt_BR
dc.creatorNatalia Lelis Torrespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T22:11:25Z-
dc.date.available2019-08-11T22:11:25Z-
dc.date.issued2017-02-23pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EEFF-BB9R2H-
dc.description.abstractThe way that practice is ordered can influence in motor learning. Explanatory hypotheses proposed in behavioral studies assumed that less repetitive practice schedules, such as random practice, seem to demand greater cognitive effort than more repetitive types of practice organization such as constant and blocked practice. All of these hypotheses emphasize the enhanced demand to memory processes promoted by the less repetitive practice schedules. The present study had as a purpose to investigate if the cognitive effort level involved in random practice schedule is greater than in constant one with an electrophysiological approach. Participated in the study twenty-one undergraduate males, high handed, novice in the task (24,09 ± 4,04 years).The task was consisted in to type a sequence on the numeric keyboard with predetermined relative timing and absolute timing. Participants completed sixty trials in constant practice schedule (only an absolute timing goal) and sixty trials in random practice schedule (three absolute timing goals) and had their cortical electric activity recorded by an electroencephalography (EEG) apparatus throughout practice. Two electroencephalography (EEG) based measures of cognitive states were used: (a) EEG-engagement index, that it is related to sensory processing and attention resources, and (b) EEG-workload indexes, that it is related to working memory load. The motor performance was measure by relative and absolute errors. Students t test and Two-way ANOVAs were conducted on statistics analysis. The results showed that random practice induced greater cognitive effort than constant practice when task engagement was analyzed. Throughout practice, both task engagement and mental workload decreased more in the constant practice condition than in random practice condition. There were greater relative and absolute errors for random practice during the motor skill acquisition. These findings show that the greater cognitive effort demanded by random practice was due to an increased demand for sensory processing opening a novel field of study in practice organizationpt_BR
dc.description.resumoA maneira como a prática é estruturada influencia na aprendizagem de habilidade motora. Hipóteses explicativas propostas em estudos comportamentais assumem que práticas menos repetitivas, como a prática aleatória, parecem demandar um maior nível de esforço cognitivo quando comparada às práticas mais repetitivas, como a prática constante. Estas hipóteses enfatizam que essa maior exigência se deve ao aumento da demanda por processos de memória. O presente estudo teve como objetivo investigar em uma perspectiva eletrofisiológica se o nível de esforço cognitivo envolvido na prática aleatória é maior que o da prática constante. Participaram do estudo 21 universitários do sexo masculino, destros, inexperientes na tarefa com média de idade de 24,09 ± 4,04 anos. A tarefa consistiu em pressionar uma sequência de teclas em um teclado numérico com tempos absolutos e relativos pré-determinados. Os participantes executaram 60 tentativas na condição constante (somente um tempo absoluto) e 60 na condição aleatória (três tempos absolutos) e tiveram sua atividade elétrica cortical registrada durante todo o tempo da prática por um aparelho de eletroencefalografia (EEG). Duas medidas eletroencefalográficas para avaliação do estado cognitivo foram utilizadas: a) EEG índice de engajamento, que é associada ao processamento sensorial e de recursos de atenção e b) EEG índice de workload, que é associada à carga de memória de trabalho. O desempenho motor foi avaliado pelos erros relativo e absoluto. Testes t de Student e ANOVAsTwo-way foram conduzidos na análise estatística. Os resultados apontam que a prática aleatória induziu um maior esforço cognitivo comparada à prática constante quando analisado o índice de engajamento. Do início para o final da prática, tanto o índice de engajamento quanto o índice de workload diminuíram mais na prática constante do que na prática aleatória. Foi encontrado um maior nível de erros relativos e absolutos na prática aleatória durante a prática da habilidade motora. Os achados mostram que o maior esforço cognitivo exigido na prática aleatória foi devido mais a uma maior exigência de processamento sensorial, abrindo um novo campo de investigação do estudo da estrutura da práticapt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEletroencefalografiapt_BR
dc.subjectEstrutura de práticapt_BR
dc.subjectAprendizagem motorapt_BR
dc.subject.otherEletroencefalografiapt_BR
dc.subject.otherAprendizagem motorapt_BR
dc.subject.otherCapacidade motorapt_BR
dc.titleEstrutura de prática e esforço cognitivo: um estudo eletroencefalográficopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_nat_lia_lelis_torres.pdf1.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.