Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ENFC-BEBQ6C
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Claudia Maria de Mattos Pennapt_BR
dc.contributor.referee1Bruna Figueiredo Manzopt_BR
dc.contributor.referee2Isabela Silva Cancio Vellosopt_BR
dc.creatorBreno Augusto Duarte Robertopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T17:51:22Z-
dc.date.available2019-08-13T17:51:22Z-
dc.date.issued2019-05-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ENFC-BEBQ6C-
dc.description.abstractThis is a qualitative study, outlined by the discourse analysis research method, with the purpose of examining the speeches of certifiable management systems consultants for hospital accreditation, considering the interactions experienced between these professionals and the client organizations. This study was developed in a consulting firm specialized in health sector, based in Belo Horizonte but with a national scope, present in the market for 25 years and responsible for the management restructuring of more than 200 organizations and has conducted more than 100 certifications. The participants were consultants hired by this company, from different academic backgrounds, being ten nurses, one Biomedical graduate and one Law graduate, adding up to twelve professionals. Data collection was done through interviews using a semi-structured script. The interviews were understood through discourse analysis. First, systematic readings of the speeches portrayed in the interviews were made and transformed into notes of reflection. Then, the crossing of these reflections allowed the construction of the categories. The data were organized into three categories and their subcategories: 1. The daily practice of consulting; 2.1 Difficulties experienced during the consulting routine; 2.2 Discontinuation of the accreditation process. 3. Expectation versus reality of hospital accreditation. The results of the study show what the consultants understand about the activity they perform within hospitals, as well as the difficulties these professionals face in implementing accreditation and what functions are required to be performed in order to succeed in the implementation project. It was also observed that there may be a misalignment between what is expected from hospital accreditation, built from the discourse disseminated in society, and the results achieved with the implementation of this method. This research is expected to contribute to increasing the knowledge of how hospital accreditation occurs, from the perspective of the consultants, thus enabling a broader approach on the subject as well as increasing the understanding of both the factors that facilitate and hinder the implementation and maintenance of accreditation practices.pt_BR
dc.description.resumoTrata-se de um estudo de abordagem qualitativa, delineada pelo método de pesquisa da análise de discurso, com o objetivo de analisar os discursos dos consultores de sistema de gestão certificáveis para acreditação hospitalar, considerando as interações vivenciadas entre estes profissionais e as organizações cliente. Esse estudo foi desenvolvido numa empresa de consultoria especializada na área da saúde, com sede em Belo Horizonte, com atuação nacional, presente no mercado há 25 anos e responsável pela reestruturação gerencial de mais de 200 organizações e que já conduziu mais de 100 certificações. Os participantes foram os consultores contratados por essa empresa, de diferentes formações acadêmicas, sendo dez enfermeiros, um biomédico e um bacharel em direito, totalizando, doze profissionais. A coleta de dados foi realizada por meio de entrevistas com a utilização de um roteiro semiestruturado. A compreensão das entrevistas foi realizada por meio da análise do discurso. Primeiramente, foram feitas leituras sistemáticas dos discursos retratados nas entrevistas e transformados em notas de reflexão. Em seguida, o cruzamento dessas reflexões permitiu a construção das categorias. Os dados foram organizados em três categorias e suas subcategorias: 1. O fazer cotidiano da consultoria. 2. O cotidiano da consultoria; 2.1 Dificuldades vivenciadas durante o cotidiano da consultoria; 2.2 Descontinuidade do processo de acreditação. 3. Expectativa versus realidade da acreditação hospitalar. Os resultados do estudo mostram o que os consultores entendem da atividade que exercem dentro dos hospitais, bem como, as dificuldades que esses profissionais enfrentam na implantação da acreditação e que funções são necessárias para execução e êxito no projeto de implantação. Constatou-se ainda que pode ocorrer um desalinhamento entre o que se espera da acreditação hospitalar, construído a partir do discurso que está posto na sociedade, frente aos resultados alcançados com a implantação desse método. Espera-se, com esta pesquisa, contribuir tanto para o aumento da compreensão de como ocorre a acreditação hospitalar, sob o prisma dos consultores, possibilitando, assim, uma abordagem mais ampla sobre o tema, bem como, no aumento do entendimento tanto dos fatores que facilitam e dificultam a implantação e manutenção das práticas de acreditação.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectConsultorespt_BR
dc.subjectAcreditação Hospitalarpt_BR
dc.subjectGestão Da Qualidadept_BR
dc.subject.otherGestão da Qualidadept_BR
dc.subject.otherConsultorespt_BR
dc.subject.otherEnfermagempt_BR
dc.subject.otherAcreditação Hospitalarpt_BR
dc.subject.otherPesquisa Qualitativapt_BR
dc.subject.otherInquéritos e Questionáriospt_BR
dc.titleDiscursos de consultores sobre acreditação hospitalarpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
breno_augusto_duarte_roberto.pdf996.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.