Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ESBF-9KKQTM
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Antonio Alfredo Ferreira Loureiropt_BR
dc.contributor.advisor-co1Eduardo Freire Nakamurapt_BR
dc.contributor.referee1Eduardo Freire Nakamurapt_BR
dc.contributor.referee2Daniel Ludovico Guidonipt_BR
dc.contributor.referee3Raquel Aparecida de Freitas Minipt_BR
dc.creatorRodrigo Borges Soarespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T12:43:35Z-
dc.date.available2019-08-12T12:43:35Z-
dc.date.issued2014-02-21pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ESBF-9KKQTM-
dc.description.abstractData dissemination protocols for vehicular networks take into account the network topology to create connected dissemination paths. However, the network topology changes constantly due to the dynamic behavior of vehicular scenarios, leading to increases in overhead rate, delivery delay and packet losses. Aiming at developing a protocol easily adaptable to dynamic vehicular scenarios, we propose TODD an adaptive Traffic-Oriented Data Dissemination protocol. It uses real-time traffic information to dynamically choose the best relay vehicles. This process is done by analyzing a metric that is computed for each candidate vehicle, which may emphasize to specific vehicle characteristics, such as speed and distance to destination, based on the current traffic information. In addition, a centralized version of TODD (CTODD) is proposed to deal with the lack of real-time traffic information stored in the vehicles. In CTODD, fixed stations located in intersections are responsible for gathering and analyzing vehicle traffic information and disseminating data packets. Simulations scenarios were based on a grid and the downtown of Belo Horizonte, varying vehicle density. The results show that the proposed protocols can successfully deliver up to 55% more packets, generating up to 97% less overhead caused by control packets, compared to other important state-of-art protocols. Moreover, the proposed protocols showed, on average, lower delivery delay compared to specific protocols in both evaluated scenarios.pt_BR
dc.description.resumoProtocolos de disseminação de dados para redes veiculares levam em conta a topologia da rede para criar caminhos de disseminação conectados. No entanto, a topologia muda constantemente devido ao comportamento dinâmico dos cenários veiculares, o que contribui para aumentos na taxa de overhead e atraso de entrega. Visando criar um protocolo facilmente adaptável à dinamicidade dos cenários veiculares e tratar outros desafios da disseminação de dados, este trabalho propõe o TODD (Traffic- Oriented Data Dissemination), um protocolo de disseminação de dados adaptativo para redes veiculares. Ele leva em consideração informações de tráfego em tempo real para escolher os melhores veículos retransmissores de pacotes. Este processo é feito através de uma métrica calculada por cada veículo candidato, podendo priorizar características específicas como distância ao destino e velocidade, baseando-se no estado atual do tráfego de veículos. Além disso, propõe-se uma versão centralizada do TODD (CTODD) para quando as informações de tráfego não estiverem disponíveis a todos os veículos. Nesta versão, estações fixas em interseções são responsáveis por analisar o tráfego e disseminar pacotes. Simulações foram realizadas em cenários baseados em grid e no centro de Belo Horizonte, com densidade variável de veículos. Os resultados mostram que os protocolos propostos conseguem entregar até 55% mais pacotes com sucesso, gerando até 97% menos overhead causado por pacotes de controle quando comparados a outros importantes protocolos da literatura. Além disso, os protocolos propostos apresentaram, em média, menor atraso de entrega quando comparados a protocolos específicos em ambos os cenários avaliados.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRedes veicularespt_BR
dc.subjectProtocolos de roteamentopt_BR
dc.subjectComputação sensível ao contextopt_BR
dc.subject.otherComputaçãopt_BR
dc.subject.otherRedes de computadorespt_BR
dc.titleUm protocolo de disseminação de dados adaptativo para redes veicularespt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rodrigoborges_soares.pdf2.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.