Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/ESBF-A3GGJY
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | Jogos digitais como artifício pedagógico na escola atual |
Authors: | Roque Anderson Saldanha Teixeira |
First Advisor: | Renato Antonio Celso Ferreira |
First Referee: | Francisco Andre Silva Martins |
Second Referee: | Luiz Chaimowicz |
Third Referee: | Raquel Oliveira Prates |
Abstract: | Este trabalho apresenta jogos didáticos digitais desenvolvidos a partir de estudos bibliográficos e pesquisa de campo. Também faz a aplicação de tais jogos em ambiente escolar para medir seu impacto no processo educacional.Estudos demonstram que o ambiente de jogo possui grande potencial como ferramenta didática, porém promover seu uso em ambiente escolar não é uma tarefa fácil por diversos aspectos, principalmente quando se trata de jogos digitais. Estudos bibliográficos nos guiaram para encontrar as principais barreiras que dificultam ou até impossibilitam a utilização destes jogos. Pesquisas aplicadas em escolas, comprovaram a existência de algumas dessas barreiras. Buscando satisfazer às necessidades didáticas e de game designer, foram utilizados jogos digitais de sucesso modificados para fins didáticos, em especial para o exercício de determinado conteúdo e consolidação do aprendizado. |
Abstract: | This dissertation presents digital educational games developed from bibliographic studies and field research. It also makes the application of such games in the school environment to measure its impact on the educational process. Studies have shown that the gaming environment has great potential as a teaching tool, but promote their use in the school environment is not an easy task for various aspects, especially when it comes to digital games. Bibliographical studies led us to find the main barriers that hinder or even preclude the use of these games. Applied research in schools, prove the existence of some of these barriers. Seeking to meet the educational needs and game designer, digital games have been used successfully modified for didactic purposes, in particular for the exercise of certain content and consolidation of learning. |
Subject: | Jogos educativos Computação Jogos da internet |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/ESBF-A3GGJY |
Issue Date: | 2-Oct-2015 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
roqueanderson.pdf | 7.54 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.