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dc.contributor.advisor1Clodoveu Augusto Davis Juniorpt_BR
dc.contributor.referee1Marcos Andre Goncalvespt_BR
dc.contributor.referee2Mirella Moura Moropt_BR
dc.creatorElaine Muniz Barbosapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T17:37:07Z-
dc.date.available2019-08-10T17:37:07Z-
dc.date.issued2016-12-13pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ESBF-AKUNG3-
dc.description.abstractOrganizations are looking for different solutions to increase their competitiveness, because they need supply the market demands. Hence, fast and correct decisions are important to a company achieve better results. A company becomes more competitive when it has access to many data and information. In this context, a company can improve its competitiveness using valued information enriching its Data Warehouse with the unstructured web data (which increase every day). However, integrating unstructured and structured data is a challenge. Therefore, this work proposes a methodology for integrating unstructured and structured data increasing the aggregated value in a company's data warehouse. Such methodology was applied in a case study whose context is an online saless data warehouse to verify its viability. The data warehouse was enriched with five dimensions, which were extracted from the unstructured data gathered from Twitter. Metrics were defined to the analysis, and the results show that is a valid methodology to the data integration process, because such methodology can guides standardized actions to get better results in a company. Thus, gathered web data are transformed in useful information with strategic value to help the decision making process, as well as the increasing of knowledge database of an organization.pt_BR
dc.description.resumoDecisões rápidas são fundamentais para empresas alcançarem bons resultados e aumentarem sua competitividade. A Web disponibiliza um volume grande de dados não-estruturados, podendo enriquecer o DW da empresa e proporcionar maior competitividade ao agregar informações úteis. Integração de dados não-estruturados com DW estruturado é uma atividade desafiadora. Este trabalho propõe uma metodologia para integrar essas fontes de dados com o objetivo de agregar valor ao DW da empresa. A metodologia foi aplicada em um estudo de caso (DW de vendas online de produtos) para comprovar sua viabilidade. Cinco dimensões foram extraídas de uma rede social e agregadas ao DW. Os dados foram analisados e os resultados demonstraram que é válido o uso de uma metodologia na integração dos dados, pois orienta ações padronizadas para a obtenção de resultados comuns. Os dados da Web transformados em informações úteis auxiliam a tomada de decisão e aumentam a base de conhecimento da organização.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInteligência de negóciopt_BR
dc.subjectDados não-estruturadospt_BR
dc.subjectArmazém de dadospt_BR
dc.subjectIntegraçãopt_BR
dc.subject.otherInteligência competitiva (Administração)pt_BR
dc.subject.otherDados não estruturadospt_BR
dc.subject.otherComputaçãopt_BR
dc.subject.otherRedes sociais on-linept_BR
dc.subject.otherArmazenamento de dadospt_BR
dc.subject.otherMineração de dados (Computação)pt_BR
dc.titleIntegração de dados de redes sociais a armazéns de dadospt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
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