Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FACO-5JVSJT
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jose Ricardo Queiroz Francopt_BR
dc.contributor.advisor-co1Ricardo Hallal Fakurypt_BR
dc.contributor.referee1Ricardo Hallal Fakurypt_BR
dc.contributor.referee2Armando Cesar Campos Lavallpt_BR
dc.contributor.referee3Sergio Scheerpt_BR
dc.creatorRosalia Gusmao de Limapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T17:33:19Z-
dc.date.available2019-08-09T17:33:19Z-
dc.date.issued2002-11-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FACO-5JVSJT-
dc.description.abstractThe objective of this work is to develop an educational project in the modality of Distance Education - the course Tension Members - with focus on the design of structural steel elements submitted to simple tension action, using a theoretical methodological conception that might assure the access, the permanence and the formation of Engineers, students of Engineering or other professionals. Some Internet application development tools were studied to identify which would better achieve the needs of this public. The pages with contents for the course were created using Hypertext Markup Language HTML, a predominant resource for generating and distributing data for Web applications. A database has been created in Access to support virtual management and pedagogical follow up, which can be accessed through web pages constructed using ASP technology. Video clips, evaluation instruments and the application for the teaching of analyses and dimensioning of steel components under tensile stress were implemented using Action Script integrated with shockwave technology, which enables the creation of very interactive computer programs. A database of steel profiles, used by the program TracBAR, was developed using XML and the graphical objects were generated using vector entities. This course - Tension Members - is a pilot project for the implementation of a complete environment for the study, research and technological development of Steel Structures.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste trabalho é o desenvolvimento de um projeto educativo na modalidade de Educação a Distância (EAD) - o curso Barras Tracionadas - com enfoque no dimensionamento de elementos estruturais de aço submetidos à tração simples, utilizando uma concepção teórico-metodológica, que venha garantir o acesso, a permanência e a formação do Engenheiro, alunos de Engenharia ou outros profissionais afins. Algumas ferramentas de desenvolvimento de aplicações para a Internet foram estudadas, para identificar a que melhor atenderia as necessidades deste público alvo. As páginas de navegação do curso foram criadas utilizando linguagem de marcação de hipertexto HTML, recurso predominante para geração e disponibilização de dados em aplicações Web. Para a estrutura de gerenciamento e acompanhamento pedagógico virtuais foi desenvolvido um banco de dados em Access, que é acessado através das páginas de administração e acompanhamento pedagógico do curso, utilizando-se tecnologia ASP. As animações, os instrumentos de avaliação e o aplicativo didático para análise e dimensionamento de barras tracionadas foram implementados em ActionScript, integrado a tecnologia shockwave, que permitem a criação de aplicativos bem interativos. Um banco de dados de perfis, utilizado pelo aplicativo TracBAR foi desenvolvido em XML e os objetos gráficos gerados a partir de entidades vetoriais. Este curso - Barras Tracionadas - é um projeto piloto para implantação de um ambiente completo para o estudo, pesquisa e desenvolvimento tecnológico de Estruturas de Aço.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino a distanciapt_BR
dc.subjectEstruturas de açopt_BR
dc.subject.otherEngenharia de estruturaspt_BR
dc.subject.otherAço Estruturaspt_BR
dc.subject.otherEnsino à distânciapt_BR
dc.titleFerramentas computacionais para o ensino e aprendizagem à distância de estruturas de açopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ferramentas_computacionais_para_o_ensino..._ros_lia_gusm_o_de_lima.pdf5.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.