Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-6QRRUH
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Arnaldo de Moura Vaz da Silvapt_BR
dc.contributor.referee1Luiz Alberto Oliveira Goncalvespt_BR
dc.contributor.referee2Sônia Kramerpt_BR
dc.contributor.referee3Dominique Colinvauxpt_BR
dc.contributor.referee4José Newton Garcia Araujopt_BR
dc.creatorMaria Ines Mafra Goulartpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T15:00:41Z-
dc.date.available2019-08-11T15:00:41Z-
dc.date.issued2005-08-19pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-6QRRUH-
dc.description.abstractThis study describes and analyses the participation of children between four and six years old and their teachers while engaged in hands-on activities about physical world phenomenon exploration. For that, we investigate specific pedagogical practices that took place in J. M. Maria Sales Ferreira and Cooperativa de Ensino in Belo Horizonte. The methodological approach was based on an intervention in the classroom's pedagogical practice in which the research was conducted. We, also, created a science education's study group with the teachers and others professionals interested in early childhood education. The videotape was the main tool for collecting data. The data analysis brought us close to the recent academic thinking in what concerns the study about learning. To deepen the analyses we employ a Cultural- historical Approach that goes beyond classical theories and allow us to see learning as participation of very young children through the dialectical point of view. With this analysis, we could obtain evidences that the children, in this age group, are able to produce sophisticated knowledge when engaged in significative activities. If, in one hand, the results are contrary to the common sense, in another, they reinforce two ideas. First, learning is a process of changes in concrete social practice. Second, participation and learning are dialectically generated in the relationship between individual and collective, as well as collective and cultural tools. The social relevance of our analysis is found, especially, in the difference between the discourse about childhood education and the evidences that we have obtained in our field investigation. Therefore, it is clear the importance of investing in polices and in teacher education so that we can guarantee the quality in childhood education.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho descreve e analisa a participação de crianças entre quatro e seis anos e suas professoras em atividades de exploração do mundo físico realizadas em sala de aula. Para isso, examina práticas pedagógicas específicas realizadas no Jardim Municipal Maria Sales Ferreira e na Cooperativa de Ensino, em Belo Horizonte. A metodologia de trabalho pautou-se por uma intervenção na prática pedagógica das salas de aula pesquisadas além da criação de um grupo de estudos sobre a aprendizagem em ciências do qual participaram professores e outros profissionais ligados à educação das crianças entre quatro e seis anos. O vídeo foi o instrumento privilegiado na coleta dos dados. A análise que fizemos dos dados coletados aproximou-nos do estado atual do pensamento acadêmico, no que tange aos estudos sobre a aprendizagem. Para o aprofundamento da análise dos dados, buscamos inspiração na Abordagem Histórico-cultural que vai além das teorias clássicas e nos permite ver a aprendizagem como participação de crianças pequenas em contextos sociais concretos. Com essa análise, foi possível obter evidências de que crianças, nessa faixa etária, são capazes de produzir conhecimentos sofisticados quando engajadas em atividades significativas. Se, por um lado, os resultados contrariam o senso comum, por outro reforçam duas idéias. Em primeiro lugar, a aprendizagem se faz por meio de mudanças na prática social concreta. Além disso, a participação e a aprendizagem são geradas dialeticamente pela relação do indivíduo com a coletividade e da coletividade com as ferramentas culturais. A relevância social da análise que fizemos reside, sobretudo, na diferença entre o discurso corrente na prática da educação infantil e as evidências que conseguimos em nossa investigação de campo. Daí a importância de investimento maciço na elaboração de projetos pedagógicos e na formação dos profissionais de forma a se garantir um trabalho de qualidade na educação infantil.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de ciências na educação infantilpt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectParticipaçãopt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherSalas de aulapt_BR
dc.titleA exploração do mundo físico pela criança: participação e aprendizagempt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_marines___vers_o_final.pdf1.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.