Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-83UQJV
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Juarez Tarcisio Dayrellpt_BR
dc.contributor.referee1Ines Assuncao de Castro Teixeirapt_BR
dc.contributor.referee2Lucia Helena Alvarez Leitept_BR
dc.creatorFernanda Cristina Soares Silvinopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T17:41:06Z-
dc.date.available2019-08-13T17:41:06Z-
dc.date.issued2009-08-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-83UQJV-
dc.description.abstractThis research is proposed to undertake a study on the relationship youth / school. In a more specific way, exam the relationship between students and teachers in a night period high school trying to understand the construction of ratings assigned by students to teachers. In the context of the expansion of education and its consequences in everyday school, several issues are raised, such as: The reality of students who come to school has affected the relationship with the school establish its teachers? How to make the relationship of these students and their teachers in the context of the classroom? As the students construct the meanings they attach to their teachers? What factors interfere with the construction of this classification? What is the meaning that the school has on the lives of these students? To examine these issues, we developed an empirical research in a class of second year of public night period high school, where data were collected through observation of everyday school life, questionnaires and interviews. The data were analyzed in the focus of sociology of education, by authors such as Dubet (2005), Perrenoud (1995), Sposito (2005), Abrantes (2003) Dayrell(2001 and 2007), Souza (2003), among others. The data analysis revealed, among other things, that to the students surveyed the school presents an instrumental dimension, where the purpose of study is made in acquiring the certification, considered important goal for apossible improvement in the future. At the same time value the daily school attendance especially by the size of the meeting with friends. For these students, the relationship with teachers is very valuable, interfering directly in the learning process. But there is a classification of diverse faculty, with the presence of multiple variables. The considered goodteacher, for example, were those that come closest to their students and seeking to understand the difficulties and needs of them.pt_BR
dc.description.resumoNesta pesquisa, foi proposta a realização de um estudo sobre a relação juventude/escola. De modo mais específico, analisar a relação entre alunos e professores em uma escola de ensino médio noturno a partir do olhar os jovens alunos, buscando compreender a construção das classificações atribuídas pelos jovens alunos aos professores. No contexto da expansão do ensino médio e suas consequências no cotidiano escolar, várias questões forma levantadas, tais como: A realidade dos alunos que chegam ao ensino médio tem influenciado a relação que estabelecem com a escola e com os professores? Como se dá a relação desses alunos com os professores no contexto da sala de aula? Como os alunos constroem os significados que atribuem aos professores? Quais os fatores que interferem na construção dessa classificação? Qual é o sentido que a escola tem na vida desses alunos? Para responder a tais questões, desenvolvemos uma pesquisa empírica - entre os meses de junho e novembro de 2008, com uma turma do segundo ano do ensino médio público noturno, de uma escola pública da rede estadual de Belo Horizonte - coletando dados por meio de observações do cotidiano escolar, questionários e entrevistas. Esses dados foram analisados no enfoque da sociologia da educação, com base em autores como Dubet (2005), Perrenoud (1995), Spósito (2005), Abrantes (2003), Dayrell (2001 e 2007), Souza (2003), dentre outros. A análise dos dados revelou, dentre outros aspectos, que, para os alunos pesquisados, a escola apresenta uma dimensão instrumental, cujo propósito de estudar se concretiza na aquisição da certificação, objetivo considerado importante para uma possível melhoria do futuro; a frequência escolar cotidiana é valorizada, principalmente, pela dimensão do encontro com amigos; e a relação com os professores interfere diretamente no processo de aprendizagem.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJuventudept_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectEnsino médiopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherAmbiente de sala de aulapt_BR
dc.subject.otherProfessores e alunospt_BR
dc.titleJuventude e escola: reflexões dos jovens em torno da relação professor/alunopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta_.._1_.pdf636.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.