Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-84NNC6
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Aparecida Paiva S dos Santospt_BR
dc.contributor.referee1João Luis Cardoso Tápias Ceccantinipt_BR
dc.contributor.referee2Eliane Marta Santos Teixeira Lopespt_BR
dc.contributor.referee3Magdah Becker Soarespt_BR
dc.contributor.referee4Ana Claudia de Assispt_BR
dc.creatorGuilherme Paoliellopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T23:26:07Z-
dc.date.available2019-08-09T23:26:07Z-
dc.date.issued2007-12-05pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-84NNC6-
dc.description.abstractThe object of this work is to discuss the circulation of the musical language. It is a case study which, under a historical perspective, investigates forty-four years of operation of the Fundação de Educação Artística (FEA), a free school of music in the cultural environment of the city of Belo Horizonte. To this end, individuals connected to the institution were interviewed, as well as consultations of documents of various types belonging to the archives of the school itself were carried out. Also, an effort of theoretical construction in order to define the concept of circulation was undertaken. From the conception of language of Bakhtin and from de musical semiology of Molino and Nattiez, circulation was defined as the flow of meanings carried within a certain context of interactions. It was understood that the musical language circulates through two main pathways: the Schooling pathway and the Cultural Production pathway. From the possibilities of articulation between these two pathways, from the relationships between processes of artistic creation and processes of teaching/learning music, some issues were derived, addressed to the field of Musical Education. Firstly, the issue concerning the perspective and relevance of training music teachers from concepts which characterize the spirit of the free school: the concept of creative spirit and of pre-figurative teaching by Koellreutter. Secondly, but not less important, an issue related to the positioning (in the field) of the schooling of the musical language (always late in relation to an up to date cultural production) in face of the complex processes of production, circulation and reception in the postmodernity. From the case studied, some general aspect could be inferred, in which that articulation presented itself as a possibility, thereby contributing to allow for reflecting on the relationship of music and its present teaching.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem como objetivo discutir a circulação da linguagem musical. Trata-se de um estudo de caso que, numa perspectiva histórica, investiga quarenta e quatro anos de atuação da Fundação de Educação Artística (FEA), escola livre de música, no meio cultural da cidade de Belo Horizonte. Para isso, recorreu-se a entrevistas com sujeitos vinculados à instituição, bem como a documentos de diversas naturezas, pertencentes ao arquivo da própria escola. Empreendeu-se também um esforço de construção teórica no sentido de delimitar o conceito de circulação. A partir da concepção de linguagem de Bakhtin e da semiologia musical de Molino e Nattiez, definiu-se circulação como fluxo de significados veiculados num certo contexto de interações. Entendeu-se que a linguagem musical circula através de duas vias principais: a via da Escolarização e a via da Produção Cultural. Das possibilidades de articulação entre essas duas vias, das relações entre processos de criação artística e processos de ensino/aprendizagem da música, foram derivadas algumas questões, endereçadas ao campo da Educação Musical. Em primeiro lugar, a questão acerca do enfoque e da relevância da formação de professores de música, a partir de conceitos que caracterizariam o espírito de escola livre: o conceito de espírito criador e o de ensino pré-figurativo, de Koellreutter. Em segundo, mas não menos importante, uma questão relativa ao posicionamento (no campo) dos processos de escolarização da linguagem musical (sempre defasados de uma produção cultural atualizada) frente aos complexos processos de produção, circulação e recepção, na pós-modernidade. A partir do caso estudado, puderam-se inferir alguns aspectos gerais em que aquela articulação se apresentou como possibilidade, contribuindo assim para se pensar a relação entre a música e seu ensino hoje.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscolarizaçãopt_BR
dc.subjectCirculação da linguagem musicalpt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectEnsino de músicapt_BR
dc.subjectProdução culturalpt_BR
dc.subject.otherMusica  Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherMusica  Linguagempt_BR
dc.titleA circulação da linguagem musical: o caso da Fundação de Educação Artística (FEA-MG)pt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2000000138.pdf4.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.