Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-84PHD9
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Manuela Martins Soares Davidpt_BR
dc.contributor.referee1Miguel Gonzalez Arroyopt_BR
dc.contributor.referee2Dario Fiorentinipt_BR
dc.contributor.referee3Luciola Licinio de C P Santospt_BR
dc.contributor.referee4Angela Imaculada L de F Dalbenpt_BR
dc.creatorSamira Zaidanpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T06:12:42Z-
dc.date.available2019-08-11T06:12:42Z-
dc.date.issued2001-12-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-84PHD9-
dc.description.abstractHow has a mathematics teacher been working with all the changes, which have occurred at grade school? This is the question that incited this work. As a theoretical reference it was chosen the concept of experimental knowledge (FIORENTINI and others, 1998, 1999; TARDIF, 1991, 2000; BARTH, 1993). The methodology option used here was the one of observing and reflecting about mathematics teachers, who teach up to the eighth grade,working with teenagers. For a better understanding of teaching practices observations, the work makes salient the existence of a Pedagogical renewing movement in Brazil during 90s, which is about the discussions of having a school as a time/space place to grant the education for the pupils as something that goes beyond the acquisition of information and scientific knowledge, and the universality of the basic education. The society amplifies its vision of education and the functions of schools as ARROYO (2000), D´AMBRÓSIO (1996);FREIRE (1991, 1996, 2000). This research has pointed out the inclusion of popular classes into regular education as something essential, which brings out the necessity of dealing with a bigger social-economic and cultural diversity within the schools. The mathematics teachers have amplified their sight over education as a whole, and the role of mathematics itself has changed the teachers place inside the schools, as they realized their role not only as mathematics teachers but also as being engaged in the reality of the schools, and also in a pedagogical project. Among multiples knowledge being established in teachers practices, it is pointed out that the education has looked for establishing a relational mathematics, seeking a more meaningful learning process. This knowledge is related to others, as to other dimensions of life; and it suggests some signs in preparing the teachers for their role as educators.pt_BR
dc.description.resumoComo o professor de matemática tem trabalhado com as mudanças que têm ocorrido na escola fundamental? Esta é a pergunta que motivou inicialmente este trabalho. Como referencial teórico foi adotado o conceito de saber experiencial (FIORENTINI e outros, 1998, 1999; TARDIF, 1991, 2000; BARTH, 1993).A opção metodológica foi a de observar e refletir sobre práticas de professores de matemática que atuam no ensino fundamental, com alunos adolescentes. Para melhor contextualizar as observações sobre as práticas docentes, destacou-se a existência do movimento de renovação pedagógica no Brasil, na década de noventa, onde está em discussão uma visão de escola como tempo/espaço de formação dos educandos, para além da aquisição de informações e conhecimentos científicos e da universalização da educação básica. A sociedade amplia sua visão de educação e das funções da escola, conforme analisa ARROYO (2000), D´AMBRÓSIO (1996), FREIRE (1991, 1996, 2000). Destacou-se como essencial na pesquisa de campo a inclusão das classes populares à escolarização regular, e que traz à tona a necessidade e importância de se lidar com uma maior diversidade socio-econômico-cultural dentro da escola. Analisamos que o professor de matemática tem ampliado o seu olhar sobre a educação e sobre o papel da matemática, tem modificado o seu lugar na escola, deixando de se um professor que apenas preocupa-se com a aula de matemática e assumindo o lugar de um professor de matemática engajado numa realidade escolar, num projeto pedagógico educacional. Entre os múltiplos saberes em construção nas práticas docentes, destacamos que o ensino tem procurado construir uma matemática relacional, visando uma aprendizagem significativa. Estes saberes docentes relacionam-se a outros saberes e a outras dimensões da vida humana, bem como sugerem alguns indicativos à formação docente.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProfessor de matemáticapt_BR
dc.subjectInclusão escolarpt_BR
dc.subject.otherProfessores  Atitudespt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores de matematicapt_BR
dc.subject.otherProfessores de ensino fundamentalpt_BR
dc.titleO(A) professor(a) de matemática no contexto da inclusão escolarpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2000000034.pdf4.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.