Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-84VNTW
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Daisy Moreira Cunhapt_BR
dc.contributor.referee1Alysson Rodrigo Fonsecapt_BR
dc.contributor.referee2Ines Assuncao de Castro Teixeirapt_BR
dc.creatorAngelita Antonia dos Santospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T21:02:25Z-
dc.date.available2019-08-10T21:02:25Z-
dc.date.issued2008-11-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-84VNTW-
dc.description.abstractThis work aimed to understand the dynamic relation between teaching work and health.Thestudy was carried out by teachers of the basic teaching in a school of the net municipal ofDivinópolis/MG, who in the initial period of this inquiry presented a rate lifted up of teachers'removal because of health, regarding other schools of the net. The choice was for thequalitative inquiry, with interphrase with the inquiry quantitative. The referential systemsmethodology of the Ergonomics of the Activity and of the Ergologia they supplied importanttools for a glance differentiated to the situated activity of teachers. The results of the inquirypointed to the overload of the work (term used by the teachers), for lack of autonomy of thegroup of teachers and for the deficiencies and limitations of the Project Pedagogic Politicianof the Open School of Divinópolis. One showed up in this study that the work is dialectic(never neuter regarding life and to health of the workers) and the health to capacity of they setnew standards front up new situations. In this dynamic relation between work and health therewill always be subjects that individually or collectively, will be able to be defended of theharmfulness of the work. They are subject what are managed to be worth of the work for hisauto-realization, they conceive it like fountain of pleasure and use it to transform and to buildidentities.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho objetivou compreender a dinâmica relação entre trabalho docente e saúde. Oestudo foi realizado com professoras do Ensino Fundamental em uma escola da RedeMunicipal de Divinópolis/MG que, no período inicial desta pesquisa, apresentou um índiceelevado de afastamento de professores por motivo de saúde, em relação às outras escolas darede. A escolha foi pela pesquisa qualitativa, com interlocução com a pesquisa quantitativa.Os Referenciais metodológicos da Ergonomia da Atividade e da Ergologia forneceramferramentas importantes para um olhar diferenciado à atividade situada das docentes. Osresultados da pesquisa apontaram para a sobrecarga do trabalho (termo utilizado pelasprofessoras), para falta de autonomia do grupo de professoras e para as deficiências elimitações do Projeto-Politico-Pedagógico da Escola Aberta de Divinópolis. Evidenciou-se,nesse estudo que o trabalho é dialético (nunca neutro em relação a vida e a saúde dostrabalhadores) e a saúde a capacidade de instaurar novas normas frente as situações novas.Nessa relação dinâmica entre trabalho e saúde sempre existirão sujeitos que individualmenteou na coletividade, serão capazes de se defenderem da nocividade do trabalho. São sujeitosque conseguem se valer do trabalho para sua auto-realização, concebem-no como fonte deprazer e utilizam-no para transformar e construir identidades.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTrabalho docentept_BR
dc.subjectRenormalizaçãopt_BR
dc.subjectErgonomia da atividadept_BR
dc.subjectSaúdept_BR
dc.subjectErgologiapt_BR
dc.subject.otherSaúde e trabalhopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores Aspectos sociaispt_BR
dc.titleA saúde entre o trabalho e a vida: uma análise referenciada nas abordagens ergonômicas e ergológicas da atividadept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
elementos_3_5_.pdf88.18 kBAdobe PDFView/Open
vers_o_final_5.pdf5.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.