Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-84VQUG
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Juarez Tarcisio Dayrellpt_BR
dc.contributor.advisor-co1Geraldo Magela Pereira Leaopt_BR
dc.contributor.referee1Marcus Antônio Assis Limapt_BR
dc.creatorPaulo Emilio de Castro Andradept_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T23:17:42Z-
dc.date.available2019-08-11T23:17:42Z-
dc.date.issued2009-05-22pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-84VQUG-
dc.description.abstractThe research investigated the educational dimensions of NGOs, in an attempt to understand the methods employed in their work, and the significance for youngsters of lower classes in Belo Horizonte for taking part in the projects developed by the Associação Imagem Comunitária. The investigation gave preference to a qualitative approach, deciding on the study of a case, which included data collection through different methods: observing and participating in the daily activities of 8 youngsters at the Association in 2007, individual interviews, and analysis of documents. Among the results of the investigation, it was found that the methods of the Association make it possible for the young participants of their community communication projects to establish new circuits of participation and action in town, expanding sociability spheres amongst them. At the same time, there is also an influence on the professional choices made by the youths and on their elaboration of plans and projects for the future, in spite of the limitations they find when it comes to being included in the working class.pt_BR
dc.description.resumoNesta pesquisa, buscou-se refletir sobre as dimensões educativas de organizações não governamentais (ONGs). Para tal, investigou-se a ONG Associação Imagem Comunitária (AIC), em Belo Horizonte, buscando compreender a metodologia de trabalho desenvolvida e os significados que os jovens atribuem à participação nos projetos desenvolvidos pela Associação Imagem Comunitária. No desenvolvimento da pesquisa, privilegiou-se a abordagem qualitativa, optando pelo estudo de caso, que incluiu diferentes métodos de coleta de dados: observação participante do cotidiano da ONG, acompanhamento da participação de oito jovens nas atividades da AIC em 2007, entrevistas individuais e análise de documentos. Dentre os resultados da investigação, evidenciou-se que a metodologia utilizada pela AIC contribui para que os jovens participantes dos seus projetos de comunicação comunitária estabeleçam novos circuitos de participação e atuação na cidade e amplia as esferas de sociabilidade entre eles. Ao mesmo tempo, influencia na escolha profissional desses jovens, bem como na elaboração dos seus projetos de futuro, apesar dos limites apresentados para a inserção deles no mercado de trabalho.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectJuventudept_BR
dc.subjectONGspt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titleONGs e educação: significados atribuídos por jovens à participação em projetos educativospt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_paulo_andrade.pdf694.54 kBAdobe PDFView/Open
disserta__o_de_mestrado___paulo_em_lio_de_castro_andrade.pdf694.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.