Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-84YS7L
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eduardo Fleury Mortimerpt_BR
dc.contributor.referee1Isabel Gomes Rodrigues Martinspt_BR
dc.contributor.referee2Oto Neri Borgespt_BR
dc.creatorPenha das Dores Souza Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T00:28:58Z-
dc.date.available2019-08-11T00:28:58Z-
dc.date.issued2009-02-05pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-84YS7L-
dc.description.abstractIn the present work we investigate how a thematic project Water in Focus: Life Quality and Citizenship changed the dynamic of chemistry classes in a 1th Grade High School, in a public school in Minas Gerais state. This work is situated in the fields of Historical-Cultural Perspective and Bakhtins Enunciation Theory. The methodological procedures included the application of a questionnaire, recordings of classes and interviews. Were realized recordings of two classroom sequences of a teacher that contributed to this research. The classes of the first sequence, which we call set 1, were filmed during a regular class and the classes of the second sequence, which we call set 2, referring to classes in which the Project Water in Focus were developed. To answer the proposed questions, we establish as research resource, the contrast between enunciating strategies in both sequences. The interview with the teacher gave us clear aspects of his/her practice, which cannot be perceived by video data. The analysis of maps events and discursive sequences revealed that several strategies suggested by the project, such as: group activities, practical activities and question resolution after completion of practical activities, were used during the teacher classes, supporting the realization of more interactive, and dialogical classes in set 2, when compared with set 1. Considering the classes analysis, is possible to affirm that the methodology used allowed the characterization, with greater detailing, of the discursive dynamics adopted in teaching, favoring the contrast and perception of differences and similarities between the two setspt_BR
dc.description.resumoNo presente trabalho investigamos como o projeto temático Água em FoCo: qualidade de vida e cidadania alterou a dinâmica das aulas de química em uma sala do 1º ano do ensino médio de uma escola da rede pública do Estado de Minas Gerais. Este trabalho situa-se no campo da Perspectiva Histórico-Cultural e no campo da Teoria da Enunciação de Bakhtin. Os procedimentos metodológicos incluíram a aplicação de um questionário, filmagens de aulas e realização de entrevistas. Foram realizadas as filmagens de duas sequências de aulas da professora que contribuiu para esta pesquisa. As aulas da primeira sequência, que denominamos conjunto 1, foram filmadas durante as aulas regulares e as aulas da segunda sequência, que denominamos conjunto 2, referem-se às aulas nas quais o Projeto Água em Foco foi desenvolvido. Para responder às questões propostas, estabelecemos como recurso de pesquisa contrastar as estratégias enunciativas nas duas sequências. A entrevista com a professora nos permitiu clarear aspectos da sua prática que não puderam ser perceptíveis pelos dados do vídeo. As análises dos mapas de eventos e das sequências discursivas revelaram que várias estratégias sugeridas pelo projeto, tais como as atividades em grupo, as atividades práticas e a resolução de questões após a realização das atividades práticas, foram utilizadas nas aulas da professora favorecendo a realização de aulas mais interativas e dialógicas no conjunto 2 quando comparado ao 1. Considerando a análise das aulas é possível afirmar que a metodologia utilizada permitiu caracterizar com maior detalhamento as dinâmicas discursivas adotadas nas aulas favorecendo o contraste e a percepção de diferenças e similaridades entre os dois conjuntos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectSala de aulapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectQualidade de vida e cidadaniapt_BR
dc.subject.otherEducação Metodos de ensinopt_BR
dc.subject.otherProfessores Formação profissionalpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherQuímica Estudo e ensinopt_BR
dc.titleO projeto temático na sala de aula: mudanças nas interações discursivaspt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1000000369.pdf2.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.