Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-855KNC
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silvania Sousa Nascimentopt_BR
dc.contributor.referee1Adelson Fernandes Moreirapt_BR
dc.contributor.referee2Dominique Colinvauxpt_BR
dc.contributor.referee3Daisy Moreira Cunhapt_BR
dc.contributor.referee4Oto Neri Borgespt_BR
dc.creatorCarlos Eduardo Porto Villanipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T11:47:38Z-
dc.date.available2019-08-12T11:47:38Z-
dc.date.issued2007-10-23pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-855KNC-
dc.description.abstractIn this research, we analyze the discursive interactions established in a didactic laboratory for the teaching of General Physics in a discipline offered in the first year of a graduation course. The analysis takes the socio!cultural perspective and incorporates the discussions concerning the roles of language, the traditional didactic laboratories and the discursive dynamics in appropriation of academic scientific knowledge. The research corpus is constituted of 24 hours of video register and of 16 hours of audio register of students in pairs during the discipline Introduction to Experimental Physics ministered during the second semester of 2004. It is also part of the analysis material the field notebook, which accompanied the observation, an interview with the person responsible for the discipline and some written material from students such as class reports and accomplished tests. The analytical structure of the discursive dynamics in dialogue interactions (Villani, 2002) has been improved and applied in 10 classes of the course allowing the identification of a central discursive element in experimental science practices: the empirical data. In this case, the study of these discursive dynamics has favored the understanding of the dialogical process of gathering physical knowledge by students from the moment they face a prescript procedure in the activity guide!book, to the establishment of a final conclusion for the accomplished task. Our study allows us to suggest the possibility of investigating an ontogenesis of the understanding ways of the meanings associated with the empirical data. In this sense we emphasize the ways of understanding attributed to the empirical data as a crucial element for the establishment of a more relevant role for the traditional workbench didactic laboratory in the education of science. We consider this role to favor situations in which there is the confrontation of the accomplished experiment, from the establishment of a judgment about the gaining of this element, without which the registered measures by students are mere 8 results without any contextual meanings. This research results have, therefore, implications for the education of Physics teachers and for the organization of structured guides for the didactic traditional laboratory.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho, analisamos as interações discursivas estabelecidas em um laboratório didático de ensino de Física Geral em uma disciplina oferecida no primeiro ano de ensino superior. A análise tem por base a perspectiva sociocultural e incorpora as discussões do papel da linguagem, dos laboratórios didáticos tradicionais e das dinâmicas discursivas na apropriação do conhecimento científico escolar. O corpus da pesquisa é constituído de 24 horas de registro em vídeo e 16 horas de registro em áudio de duplas de alunos no decorrer da disciplina Introdução à Física Experimental realizada ao longo do segundo semestre letivo do ano 2004. Compõem ainda o material de análise o caderno de campo, que acompanhou a observação, uma entrevista com o responsável pela disciplina e algumas produções escritas dos alunos tais como os relatórios das aulas e as avaliações realizadas. A estrutura analítica das dinâmicas discursivas das interações dialogais (Villani, 2002) foi aperfeiçoada e aplicada em 10 aulas do curso, permitindo identificar um elemento discursivo central na prática das ciências experimentais: o dado empírico. Neste caso, o estudo dessas dinâmicas discursivas favoreceu a compreensão do processo dialógico de apropriação de conhecimentos físicos pelos alunos, do momento em que eles se posicionam diante de um procedimento prescrito no roteiro da atividade, até o estabelecimento de uma conclusão final para a atividade realizada. Nosso trabalho permite sugerir a possibilidade de investigar uma ontogênese das formas de compreensão dos significados associados ao dado empírico. Nesse sentido enfatizamos a forma de entendimento atribuída ao dado empírico como um elemento crucial para o estabelecimento de um papel mais relevante para o laboratório didático tradicional de bancadas na educação em ciências. Consideramos que esse papel seja favorecer situações de confrontação do experimento realizado, a partir do estabelecimento de um julgamento sobre a obtenção desse elemento, sem o qual, as medidas registradas pelos alunos são meros resultados sem significado contextual. Os resultados deste trabalho têm, portanto, implicações para a formação de professores de Física e para a organização de roteiros estruturados para o laboratório didático tradicional.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLinguagempt_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.subjectDado empíricopt_BR
dc.subjectInterações discursivaspt_BR
dc.subjectLaboratório didáticopt_BR
dc.subject.otherLaboratorios de fisica Pratica de ensinopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherFísica Ensino superior Estudo e ensinopt_BR
dc.titleO papel das atividades experimentais na educação em ciências: Análise da ontogênese dos dados empíricos nas práticas discursivas no laboratório didático de física do ensino superiorpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
carloseduardo.pdf12.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.