Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/FAEC-856PCT
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Luiz Alberto Oliveira Goncalves | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Magda Lúcia Chamon | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Sandra de Fatima Pereira Tosta | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Ana Maria Rabelo Gomes | pt_BR |
dc.creator | Paulo Roberto da Costa | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-12T05:05:48Z | - |
dc.date.available | 2019-08-12T05:05:48Z | - |
dc.date.issued | 2005-03-11 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/FAEC-856PCT | - |
dc.description.abstract | The present work contains the results of research carried through in two public schools of Belo Horizonte, selected, among others, for having been target of direct and systemize interventions of the City department of Education, in function of the violence indices that presented. Using information of the data base of the Command of Military Police, that contains the registers of the police occurrences in schools of all the region metropolitan of Belo Horizonte; of the surveys made for the project Rede pela Paz and, still, the direct observation and the enquiry in these two establishments, we develop a comparative analysis whose main objective was to investigate as the School´s Climate would be intervening with the perception of the students and teachers concerning the violence in its schools and the possible impacts of the unreliability feeling on the performance of these actors. It enters the components of the School´s Climate we analyze the localization; the adequacy of the physical installations; the leadership of the school; the relations between the students and these and the professionals who act there, searching to understand as these agents perceive and interact with the violence in half pertaining to school. It was of extreme importance to collate the Indices of the School´s Climate with the educational pointers supplied by the data of the SAEB and the SIMAVE, that in inform on the social-economic conditions of the studentls and the characterization to them of the establishments in relation to its efficiency in the learning, therefore this made possible to place to the test some hypotheses found in literature on the violence in the school´s environment. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente trabalho contém os resultados de pesquisa realizada em duas escolas públicas de Belo Horizonte, selecionadas, entre outras, por terem sido alvo de intervenções diretas e sistematizadas da Secretaria Municipal de Educação, em função dos índices de violência que apresentavam. Utilizando informações do banco de dados do Comando da Policia Militar, que contém os registros das ocorrências policiais em escolas de toda a região metropolitana de Belo Horizonte; dos levantamentos feitos pelo projeto Rede pela Paz e, ainda, através da observação direta e aplicação de questionários nestes dois estabelecimentos, desenvolvemos uma análise comparativa cujo principal objetivo foi investigar como o Clima Escolar estaria interferindo na percepção dos alunos e professores acerca da violência em suas escolas e os possíveis impactos do sentimento de insegurança sobre o desempenho destes atores. Entre os componentes do Clima Escolar analisamos a localização; a adequação das instalações físicas; a liderança da escola; as relações entre os alunos e entre estes e os profissionais que atuam aí, buscando compreender como estes agentes percebem e interagem com a violência em meio escolar. Foi de extrema importância confrontar os Índices do Clima Escolar com os indicadores educacionais fornecidos pelos dados do SAEB e do SIMAVE, que nos informam sobre as condições sócio-econômicas dos alunos e a caracterização dos estabelecimentos em relação à sua eficiência no aprendizado, pois isto possibilitou colocar à prova algumas hipóteses encontradas na literatura sobre a violência em meio escolar. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Violências em duas escolas públicas de Belo Horizonte | pt_BR |
dc.subject.other | Violência escolar | pt_BR |
dc.subject.other | Educação | pt_BR |
dc.subject.other | Práticas pedagógicas | pt_BR |
dc.subject.other | Polícia militar Belo Horizonte (MG) | pt_BR |
dc.title | Multiplicando os pontos de vista sobre a violência nas escolas: estudo comparativo do clima escolar em duas escolas públicas de Belo Horizonte | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_paulo_pdf.pdf | 522.53 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.