Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-856PCT
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luiz Alberto Oliveira Goncalvespt_BR
dc.contributor.referee1Magda Lúcia Chamonpt_BR
dc.contributor.referee2Sandra de Fatima Pereira Tostapt_BR
dc.contributor.referee3Ana Maria Rabelo Gomespt_BR
dc.creatorPaulo Roberto da Costapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T05:05:48Z-
dc.date.available2019-08-12T05:05:48Z-
dc.date.issued2005-03-11pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-856PCT-
dc.description.abstractThe present work contains the results of research carried through in two public schools of Belo Horizonte, selected, among others, for having been target of direct and systemize interventions of the City department of Education, in function of the violence indices that presented. Using information of the data base of the Command of Military Police, that contains the registers of the police occurrences in schools of all the region metropolitan of Belo Horizonte; of the surveys made for the project Rede pela Paz and, still, the direct observation and the enquiry in these two establishments, we develop a comparative analysis whose main objective was to investigate as the School´s Climate would be intervening with the perception of the students and teachers concerning the violence in its schools and the possible impacts of the unreliability feeling on the performance of these actors. It enters the components of the School´s Climate we analyze the localization; the adequacy of the physical installations; the leadership of the school; the relations between the students and these and the professionals who act there, searching to understand as these agents perceive and interact with the violence in half pertaining to school. It was of extreme importance to collate the Indices of the School´s Climate with the educational pointers supplied by the data of the SAEB and the SIMAVE, that in inform on the social-economic conditions of the studentls and the characterization to them of the establishments in relation to its efficiency in the learning, therefore this made possible to place to the test some hypotheses found in literature on the violence in the school´s environment.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho contém os resultados de pesquisa realizada em duas escolas públicas de Belo Horizonte, selecionadas, entre outras, por terem sido alvo de intervenções diretas e sistematizadas da Secretaria Municipal de Educação, em função dos índices de violência que apresentavam. Utilizando informações do banco de dados do Comando da Policia Militar, que contém os registros das ocorrências policiais em escolas de toda a região metropolitana de Belo Horizonte; dos levantamentos feitos pelo projeto Rede pela Paz e, ainda, através da observação direta e aplicação de questionários nestes dois estabelecimentos, desenvolvemos uma análise comparativa cujo principal objetivo foi investigar como o Clima Escolar estaria interferindo na percepção dos alunos e professores acerca da violência em suas escolas e os possíveis impactos do sentimento de insegurança sobre o desempenho destes atores. Entre os componentes do Clima Escolar analisamos a localização; a adequação das instalações físicas; a liderança da escola; as relações entre os alunos e entre estes e os profissionais que atuam aí, buscando compreender como estes agentes percebem e interagem com a violência em meio escolar. Foi de extrema importância confrontar os Índices do Clima Escolar com os indicadores educacionais fornecidos pelos dados do SAEB e do SIMAVE, que nos informam sobre as condições sócio-econômicas dos alunos e a caracterização dos estabelecimentos em relação à sua eficiência no aprendizado, pois isto possibilitou colocar à prova algumas hipóteses encontradas na literatura sobre a violência em meio escolar.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectViolências em duas escolas públicas de Belo Horizontept_BR
dc.subject.otherViolência escolarpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherPráticas pedagógicaspt_BR
dc.subject.otherPolícia militar Belo Horizonte (MG)pt_BR
dc.titleMultiplicando os pontos de vista sobre a violência nas escolas: estudo comparativo do clima escolar em duas escolas públicas de Belo Horizontept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_paulo_pdf.pdf522.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.