Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/FAEC-858RVE
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Ana Maria de Oliveira Galvao | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Ines Assuncao de Castro Teixeira | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Eliane Marta Santos Teixeira Lopes | pt_BR |
dc.creator | Alessandra Amaral Andrade | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-13T12:44:20Z | - |
dc.date.available | 2019-08-13T12:44:20Z | - |
dc.date.issued | 2008-09-19 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/FAEC-858RVE | - |
dc.description.abstract | This research has investigated the trajectories of three women who attended, in the decades of 1940 and 1950, in Belo Horizonte, to the Draw and Painting Free Course, also known as Escolinha do Parque, offered by the Brazilian artist and teacher Alberto da Veiga Guignard (1896-1962). By making use of the oral history methodology, more specifically the verbal life report, we have tried to go from the narratives constructed in the interview moments to the analysis of some passages of their socialization in family, scholar and other spaces, as well as the analysis of their initial artistic formations and actuations, accompanying their paths until the middle 1960s. With trajectories close to each other in some points and distant in others, the way to tell them, however, indicated a common narrative elaboration: the search for elements that would help to explain why they became visual artists and art teachers, places they have chosen to produce themselves, assigning a sense to their individual histories. The way by which these women tell their histories, considering the recognition they have (or do not) in the artistic medium of Belo Horizonte and Brazil nowadays, has indicated, yet, the uses they make of the path, allowing us to speak about a reaffirmation as much as a reconstruction of these trajectories. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta pesquisa investigou as trajetórias de vida de três mulheres que, nas décadas de 1940 e 1950, freqüentaram, em Belo Horizonte, o Curso Livre de Desenho e Pintura, também conhecido como Escolinha do Parque, ministrado pelo artista e professor fluminense Alberto da Veiga Guignard (1896-1962). Fazendo uso da metodologia da história oral, mais especificamente do relato oral de vida, buscou-se, a partir das narrativas construídas nos momentos de entrevista, analisar algumas passagens de suas socializações familiares, escolares e em outros espaços, bem como suas formações e atuações artísticas iniciais, acompanhando seus percursos até meados dos anos 1960. Com trajetórias próximas em alguns pontos e distantes em outros, a maneira de contá- las, entretanto, indicou uma elaboração narrativa comum: a busca de elementos que ajudassem a explicar por que se tornaram artistas plásticas e professoras de arte, lugares que escolheram para se produzir, atribuindo um sentido às suas histórias individuais. O modo como essas mulheres contam suas histórias, tendo em vista o reconhecimento que possuem (ou não) no meio artístico belo-horizontino e nacional, atualmente, indicou, ainda, os usos que fazem do passado, sendo possível falar tanto de uma reafirmação quanto de uma reconstrução dessas trajetórias. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Feminino | pt_BR |
dc.subject | Educação | pt_BR |
dc.subject | Escola Guignard | pt_BR |
dc.subject.other | Educação | pt_BR |
dc.subject.other | Arte Estudo e ensino | pt_BR |
dc.subject.other | Artistas Formação profissional | pt_BR |
dc.title | A presença feminina na Escolinha do Parque: trajetória de vida de ex- alunas de Guignard | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_alessandra_amaral_andrade.pdf | 3.34 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.