Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85EKMP
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria de Lourdes Rocha de Limapt_BR
dc.contributor.referee1Rosemary Dore Heijmanspt_BR
dc.contributor.referee2Jose de Sousa Miguel Lopespt_BR
dc.contributor.referee3Antonia Vitoria Soares Aranhapt_BR
dc.creatorAntonio Cipriano Parafino Goncalvespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T20:11:47Z-
dc.date.available2019-08-13T20:11:47Z-
dc.date.issued2005-11-04pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-85EKMP-
dc.description.abstractThis thesis presents, analyses and discusses the conception of polytechnic education and its grounds in the National Education System in 1ozambique, according to the political project advocated by the Liberatio Front of 1ozambique (Frente de Libertação de Moçambique: FRELIMO), which proclaimed the establishment of a socialist society in the country. Based on analysis of history and documents, the thesis seeks to understand the grounds of such conception of education in 1arx, Lenin and Gramsci, in light of their conception of state. It then discusses that conception of education in 1ozambique. From data and interviews analysis, the conclusion is that there is a difference between the grounding of the conception of polytechnic education in the pedagogical proposal of 1ozambique and the conception of 1arx, Lenin and Gramsci. It is on the bases of these differences and in light of FRELIMO 1ozambican state actions that the thesis states that there is a contradiction in the socialist discourse in Mozambique. Finally, the thesis discusses the relevance of the conception of polytechnic education advocated by socialists, especially Gramsci, for the ongoing courses of 1ozambican education and society. Key words: FRELIMO, National Education System, Polytechnic Education Conception, Nlodern Nation State, Mozambiquept_BR
dc.description.resumoO presente trabalho expõe, analisa e discute a concepção de educação politécnica e a respectiva fundamentação no Sistema Nacional de Educação de 1oçambique, de acordo com o projeto político defendido pela Frente de Libertação de 1oçambique (FRELIM0), que preconizava a instauração de uma sociedade socialista naquele país. Com base na análise histórico-documental, busca-se compreender a fundamentação dessa concepção de educação em 1arx, Lenin e Gramsci, à luz da concepção de Estado desses pensadores, para se proceder à discussão dessa concepção de educação em 1oçambique. Da análise de dados e do conteúdo das entrevistas, conclui-se que existe uma diferença na fundamentação da concepção de educação politécnica na proposta pedagógica de Moçambique, em relação às propostas sejam de 1arx, Lênin e Gramsci. E com base nessas divergências à luz das ações do Estado moçambicano dirigido pela FRELIMO que se afirma haver uma contradição do discurso socialista em 1oçambique. Por fim, discute-se a pertinência da concepção de educação politécnica, segundo defendida no campo socialista, principalmente em Gramsci, para os atuais rumos da educação e sociedade moçambicanaspt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectConcepção de educação Politécnicapt_BR
dc.subjectFRELIMOpt_BR
dc.subjectSistema nacional de educaçãopt_BR
dc.subjectMoçambiquept_BR
dc.subjectEstado-nação modernopt_BR
dc.subject.otherEscola Politécnica de Moçambique pt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherTrabalho e educaçãopt_BR
dc.titleA concepção de educação politécnica em Moçambique: (contradições de um discurso socialista)1983-1992pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao.pdf3.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.