Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85FJZJ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Maria Rabelo Gomespt_BR
dc.contributor.referee1Valter Brachtpt_BR
dc.contributor.referee2Cristina Magropt_BR
dc.contributor.referee3Luiz Alberto Oliveira Goncalvespt_BR
dc.contributor.referee4Tarcisio Mauro Vagopt_BR
dc.creatorEliene Lopes Fariapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T03:56:37Z-
dc.date.available2019-08-11T03:56:37Z-
dc.date.issued2008-10-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-85FJZJ-
dc.description.abstractThe subject of this research are the practices of the learning of soccer. Highly spreader/popular in Brazil (mainly as a male practice), soccer is a sport where it is noticed little education, even when its learning takes place inside of the school. In order to describe/analyze the learning of soccer were used the learning approach situated in communities of practice (LAVE and WENGER, 1991) and the theory of School System, (VINCENT, LAHIRE, THIN, 2001) theories that were used in this work as a complementary opposition type. The study broaches the learning as an inherent aspect of the whole social practice (LAVE and WENGER, 1991). Compiled from an ethnographic incursion in the universe of the daily soccer practices among young people from a district of Belo Horizonte, the research gave visibility to important aspects of the learning process. Revealed that in soccer, the situated way of learning (i.e., in relations among peers and in the sharing practices) it is hegemonic, even in contexts of occurrence of teaching practices guided by the School System. The learning of soccer is diffuse in the different ways of participation in the social practice and it involves more than techniques, tactics and rules. In the daily soccer practices the young athletes learn soccer and in it establish identities, meanings, bodily arrangements, types of attention, emotions and knowledge. As part of the networks of young peoples sociability, the young athletes incorporated the match which is constituted of complex social relations, of different ways of participation, of power relations, etc. It is not, however, a passive process of assimilation, in which the body is being shaped. Unlike, in a subtle and tense relation, the soccer culture shapes the body of the practitioners at the same time that is shaped by it.pt_BR
dc.description.resumoO objeto desta pesquisa são as práticas de aprendizagem do futebol. Amplamente difundido/popular no Brasil (como prática masculina) o futebol é um esporte em que se observa pouco ensino, mesmo quando a sua aprendizagem se dá dentro da escola. Para descrever/analisar a aprendizagem do futebol foram utilizadas a abordagem da aprendizagem situada em comunidades de prática (LAVE e WENGER, 1991) e a teoria da forma escolar (VINCENT, LAHIRE, THIN, 2001) teorias que foram tomadas no trabalho como um tipo oposição complementar. O estudo aborda a aprendizagem enquanto um aspecto inerente a toda prática social (LAVE e WENGER, 1991). Elaborado a partir de uma incursão etnográfica no universo das práticas cotidianas de futebol entre os jovens de um bairro de Belo Horizonte, a pesquisa deu visibilidade a aspectos importantes do processo de aprendizagem. Revelou que no futebol, o modo de aprender situado (nas relações entre pares e no compartilhamento das práticas) é hegemônico, mesmo em contextos com ocorrência de práticas pedagógicas orientadas pela forma escolar. A aprendizagem do futebol está difusa nos diferentes modos de participação na prática social e envolve mais do que técnicas, táticas e regras. Nas práticas futebolísticas cotidianas os jovens praticantes aprendem o futebol e nele constituem identidades, significados, disposições corporais, tipos de atenção, emoções e conhecimentos. Como parte das redes de sociabilidade juvenis, os jovens incorporavam o jogo que se compõe de relações sociais complexas, diferentes formas de participação, relações de poder, etc. Não se trata, entretanto de um processo de assimilação passiva, em que o corpo vai sendo moldado. Ao contrário, numa relação tensa e sutil, a cultura futebolística marca o corpo dos praticantes ao mesmo tempo em que é marcada por ele.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPráticas de aprendizagem de futebolpt_BR
dc.subject.otherFutebol Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEtnologia Belo Horizonte (MG)pt_BR
dc.subject.otherEducação físicapt_BR
dc.titleA aprendizagem da e na prática social: um estudo etnográfico sobre as práticas de aprendizagem do futebol em um bairro de Belo Horizontept_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
texto_da_tese_final_2009_1_.pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.