Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85FPS7
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Manuela Martins Soares Davidpt_BR
dc.contributor.advisor-co1Wolf Michael Rothpt_BR
dc.contributor.referee1Bernard Charlotpt_BR
dc.contributor.referee2Gelsa Knijnikpt_BR
dc.contributor.referee3Marcia Maria Fusaro Pintopt_BR
dc.contributor.referee4Eduardo Fleury Mortimerpt_BR
dc.creatorEduardo Sarquis Soarespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T13:09:40Z-
dc.date.available2019-08-12T13:09:40Z-
dc.date.issued2009-06-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-85FPS7-
dc.description.abstractTraditional teaching practices still prevail largely in Brazil despite strong criticism that has being addressed to them as well as many alternative proposals, some of them from mathematical education field. Similar situations can be found in many countries and it challenges us to better understand what collaborates with their persistence. At the same time, it challenges us to contribute to overcome traditional teaching undesirable outcomes. In this dissertation we present a bibliographic search within sociology of the education field trying to elucidate relations between school and society that sustain traditional schooling. We are certain that the ways in which schools work are complexly connected to historically forged beliefs that are present in society. We also present two inside-classroom investigations that took place with the objective of interfering in the classroom environments by means of creating innovative proposals. With the analyzes of those investigations we intended to explore a theoretical tool which allows us to promote a confrontation between what we criticize and what was achieved. So the intention is to contribute to the mathematical education field by stressing the possibilities of generalizing this theoretical tool as well as detaching other elements found from the work inside the researched classrooms. We adopted coteaching as a research method considering the determination to work, as much as possible, close to the work conditions that teachers are subjected to in their day-by-day life. It includes sharing teachers position, videotaping classes and analyzing collectively specially chosen events. Three episodes were selected to be analyzed here. One of them happened in a federal elementary school which considers experimental teaching as a norm. The two others were extracted from another public elementary school, this time a State one in which traditional teaching is the norm without any visible questioning movement. Most of the fieldwork was done in this second school. We argue that the alienation concept is really adequate to indicate how human relations in traditional teaching mirror other relations that sustain the capitalist productive system. Using this concept, we have a reference to promote actions that intend to overcome the worse effects of traditional teaching which affects mainly students who come from unprivileged social classes.pt_BR
dc.description.resumoPráticas escolares que promovem o que convencionalmente chamamos de ensino tradicional persistem e prevalecem largamente no Brasil apesar das inúmeras críticas a elas endereçadas e a despeito de inúmeras propostas inovadoras muitas delas desenvolvidas no campo da educação matemática. Essa situação, presente também em vários países, nos desafia a compreender melhor o que colabora com essa persistência e, ao mesmo tempo, procurar contribuir para superar, pelo menos em parte, os problemas decorrentes dessa maneira de ensinar. Este trabalho propõe um levantamento bibliográfico no campo da sociologia da educação com o objetivo de elucidar as relações entre escola e sociedade que subjazem a adoção de formas tradicionais de ensino, uma vez que reconhecemos a complexidade do fenômeno e a existência de vinculações com as condições sociais mais abrangentes. Propõe também investigações em sala de aula objetivando intervir nesse ambiente criando propostas inovadoras. A análise dessas investigações pretende explorar uma ferramenta teórica capaz de promover uma confrontação entre o que criticamos no ensino e as novidades geradas. A pretensão é contribuir para a educação matemática a partir da sinalização das possibilidades de generalização dessa ferramenta teórica bem como dos elementos encontrados nas intervenções realizadas. Procurando uma aproximação das condições reais de trabalho dos professores, adotamos uma metodologia de pesquisa baseada no compartilhamento de aulas, gravação em vídeo dos episódios e análise coletiva dos acontecimentos. Das investigações realizadas, foram selecionados três episódios para análise. Um deles ocorreu em uma escola federal de Ensino Fundamental a qual tem a experimentação como proposta de trabalho. Os outros dois foram extraídos do trabalho em uma escola estadual de Ensino Fundamental, onde o ensino tradicional é ministrado sem questionamentos aparentes e onde foi realizada a maior parte da investigação. Procuramos demonstrar que o conceito de alienação é bastante potente para indicar como as relações presentes no ensino tradicional espelham relações mais amplas que sustentam o sistema produtivo capitalista. Esse conceito nos permite, também, nortear ações voltadas para a superação dos piores efeitos do ensino tradicional, especialmente sobre os alunos oriundos das camadas mais desprivilegiadas da população.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPráticas escolarespt_BR
dc.subjectAulas de matemáticapt_BR
dc.subject.otherMatemática Estudo e ensino Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherSociologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino de primeiro graupt_BR
dc.subject.otherPratica de ensinopt_BR
dc.titleReprodução e produção das condições sociais em aulas de matemática: uma perspectiva trilhada na sala de aulapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_eduardo_sarquis_soares.pdf2.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.