Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85JJYB
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lana Mara de Castro Simanpt_BR
dc.contributor.advisor-co1Claudia Regina Fonseca Miguel Sapag Riccipt_BR
dc.contributor.referee1Sonia Regina Mirandapt_BR
dc.contributor.referee2Maria Alice de Lima Gomes Nogueirapt_BR
dc.creatorJoana D'arc Germano Hollerbachpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T07:46:55Z-
dc.date.available2019-08-11T07:46:55Z-
dc.date.issued2007-06-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-85JJYB-
dc.description.abstractThis research had as a goal to identify what conceptions the youngsters who were graduating from High School have regarding History and to what extent History may have contributed to the elaboration of these same conceptions throughout Basic Education; and also other spaces which could be identified as factors of influence on these conceptions. A total of 170 participants, students of the third year of High School (Ensino Médio) who were distributed in 5 public and private schools in Governador Valadares, and the school counselors as well. The data were collected through a questionnaire and interviews, and also statistical data were searched in official parties (INEP, MEC, and IBGE). The data related to the municipality of Governador Valadares were obtained from the Socio-economic Diagnostic of the city, which was elaborated by Faculty of Administration of Governador Valadares in a partnership with the IPEAD (Institute for Research in Economics, Management and Accounting of Minas Gerais). The analysis of data was established based on authors who investigate issues related to youth, among them are Dayrell (2002; 2003; 2006), Sposito (1997; 2003); and the teaching of History such as Siman (2001; 2003), Pais (1999), Carretero (1997) and others. At the end of the research we could perceive that despite the socio-economic conditions that distinguish the subjects, it was not possible to identify significant indications of social environment interference on the construction of youngsters conceptions in the research throughout basic education. We view school as a space that overlaps with other spaces in the construction of the historical knowledge of youngsters and their conceptions of history. The great majority presents a conception which resembles a traditional perspective on the comprehension of history. A minor group indicates, otherwise, a more problematic and critical conception of history. The predominance of a more traditional conception, judging by the statements of the coordinators/counselors who were interviewed, might be related to the existence of practices which are not so instigating, still present in the schools which the formed the data sample.pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa desenvolvida teve por objetivo identificar que concepções de história tem o jovem concluinte do Ensino Médio e em que medida o ensino de história ao longo da Educação Básica pode ter contribuído para a elaboração dessas concepções, bem como que outros espaços poderiam ser identificados como influenciadores dessas concepções. Participaram da pesquisa 170 jovens, alunos do terceiro ano do Ensino Médio, distribuídos em cinco escolas, das redes pública e particular de ensino de Governador Valadares, bem como as orientadoras das escolas. Os dados foram coletados através de questionário e entrevistas, além de dados estatísticos buscados nos órgãos oficiais (INEP, MEC e IBGE). Os dados relativos ao município de Governador Valadares foram obtidos a partir do Diagnóstico Sócio- Econômico da Cidade de Governador Valadares, elaborado pela Faculdade de Administração de Governador Valadares, em parceria com a fundação Instituto de Pesquisas Econômicas, Administrativas e Contábeis de Minas Gerais. A análise dos dados se estabeleceu a partir de autores que investigam questões relativas à juventude, entre eles Dayrell (2002; 2003; 2006), Sposito (1997; 2003), e ao ensino de história como Siman (2001; 2003), Pais (1999), Carretero (1997) entre outros. Ao final da pesquisa pudemos perceber que, apesar das condições socioeconômicas que distinguem os sujeitos, não foi possível identificar indícios significativos de interferência do meio social sobre as concepções construídas pelos jovens pesquisados, ao longo da educação básica. Percebemos a escola como um espaço que se sobropõe sobre os demais na construção do conhecimento histórico do jovem e de suas concepções de história. A grande maioria deles apresenta uma concepção que se aproxima de uma perspectiva tradicional de compreensão da história, sendo que um grupo minoritário indica, ao contrário, uma concepção mais problematizadora e mais crítica da história. A predominância de uma concepção mais tradicional, a julgar pela declaração das coordenadoras entrevistadas, pode estar relacionada a uma permanência de práticas pouco problematizadoras, presentes ainda nas escolas que compuseram a amostra.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de históriapt_BR
dc.subjectJuventudept_BR
dc.subjectHistóriapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherHistoria Estudo e ensinopt_BR
dc.titleO Jovem e o ensino de História: a construção da concepção de história por alunos do ensino médiopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_joana_darc_g_hollerbach_o_jovem_e_o_ensino_de_hi.pdf634.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.