Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85KJ33
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Antonio Julio de Menezes Netopt_BR
dc.contributor.advisor-co1Maria Isabel Antunes Rochapt_BR
dc.contributor.referee1Lucia Helena Alvarez Leitept_BR
dc.contributor.referee2Ana Maria Rabelo Gomespt_BR
dc.creatorAlessandra Rios de Fariapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T12:04:03Z-
dc.date.available2019-08-13T12:04:03Z-
dc.date.issued2007-10-01pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-85KJ33-
dc.description.abstractThis research intends to understand and describe the relationship between families and school from an improvised lodging of the Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (Protest Organization of the Rural Workers without land) of Minas Gerais. The work was divided into 3 segments, which were: the nature of the intrapersonal relationships between the teachers, the school principals, the families and the students; the expectations towards the school; and the childrens learning process. The case study was the chosen source of reference through the investigation process. This investigation process consisted of semi-structured interviews, both systemic and non-systemic observation and analysis of the documents created by the organization itself, as well as newspapers, instructional folders, posters and regional newspapers. The research brought to light different cycles and formations of the family- school relationship, depending on the individuals involved. It also implied that the school plays a part in the lodge that is more related to the identity of the individuals than to its pedagogical approach. The relationship between family and school is influenced by the organization in which it takes place. The interpersonal relationships, the expectations and the participation in school on a daily basis take place and are organized based on the protest organizations identity.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa busca descrever e compreender a relação família-escola em um assentamento do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra em Minas Gerais a partir de três eixos: a natureza dos contatos interpessoais estabelecidos entre professoras assentadas, direção escolar, famílias e alunos, a participação das famílias na escola e as expectativas frente à escola e à escolarização das crianças. O estudo de caso foi o referencial utilizado no percurso da investigação. Como procedimento de investigação, foram realizadas entrevistas semi- estruturadas, observações sistemáticas e assistemáticas e análise de documentos produzidos pelo próprio MST jornais, cartilhas e cartazes e de jornais da região em que se localiza o assentamento. A pesquisa permitiu apreender diferentes movimentações e configurações na relação família-escola conforme os sujeitos que estavam em interação. Infere que a principal marca que a escola no assentamento tem é identitária, e não pedagógica. A natureza das relações entre família e escola é carregada pelo pertencimento ao Movimento Social. Os contatos interpessoais, as expectativas e a participação no cotidiano escolar organizam-se e acontecem a partir da identidade sem-terra.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRelação família-escolapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectMovimento socialpt_BR
dc.subjectMSTpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherFamília e escolapt_BR
dc.subject.otherMovimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terrapt_BR
dc.titleEscola, família e movimento social: um estudo sobre a relação família-escola em um assentamento do MST em Minas Geraispt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_16_julho_2008_vers_o_para_diploma.pdf342.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.