Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85LJKL
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Laura Magalhaes Gomespt_BR
dc.contributor.referee1Ana Cristina Ferreirapt_BR
dc.contributor.referee2Maria Manuela Martins Soares Davidpt_BR
dc.contributor.referee3Roseli de Alvarenga Corrêapt_BR
dc.creatorFlavia Cristina Figueiredo Gourapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T01:50:31Z-
dc.date.available2019-08-14T01:50:31Z-
dc.date.issued2008-08-22pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-85LJKL-
dc.description.abstractThis work focuses some texts that were written by the students during Mathematics classes when the words prevailed in relation to the mathematical symbolic. Those texts were produced within a sixth grade classroom of a public Elementary School in Belo Horizonte. The students accomplished many written mathematical activities that were proposed by their Teacher and the Researcher. The written mathematics concept, which represents our investigation subject matter, as well as the ways for classifying that writing, were outlined from our studies on theoretical references of the Mathematical Education research field. The analyses that were undertaken have enabled us to identify four categories of mathematical writing utilized by the students: to record, to express themselves, to explain and to translate. By characterizing the categories apiece considering the language functions, the mathematical genres and the uses of the mathematical writing the aim is to put emphasis, mainly, on how the students write in the classes of Mathematics, utilizing a non- exclusively mathematical language. This way, it is possible to consider that our investigation may offer contributions for research in Mathematics Education, in so far as it represents a perspective of answer for the gap in the research about the studentsmathematical writing. In the same way, we believe this investigation may provide contributions for the work with school Mathematics in, since its results nurture the reflection about writing in Mathematics classrooms.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho, focalizamos textos escritos pelos alunos nas aulas de Matemática nos quais as palavras predominam em relação aos símbolos matemáticos. Esses textos foram produzidos pelos alunos de uma turma de 6ª série do Ensino Fundamental de uma escola da rede pública de Belo Horizonte, ao realizarem atividades de escrita propostas pelo Professor e pela Pesquisadora, durante as aulas de Matemática. O conceito de escrita matemática, que representa o objeto de nossa investigação, bem como as formas de classificação dessa escrita, foram delineados a partir de nossos estudos de referenciais teóricos do campo de pesquisa da Educação Matemática. As análises que empreendemos possibilitaram-nos identificar quatro categorias de escrita matemática utilizada pelos alunos: registrar, expressar-se, explicar e traduzir. Com a caracterização de cada uma dessas categorias, na qual consideramos as funções da linguagem, os gêneros matemáticos e os usos da escrita matemática, procuramos destacar, principalmente, como os alunos escrevem nas aulas de Matemática, usando uma linguagem não exclusivamente matemática. Desse modo, é possível considerar que nossa investigação pode oferecer contribuições no campo de pesquisa da Educação Matemática, na medida em que representa uma perspectiva de resposta à lacuna na pesquisa sobre a escrita matemática dos alunos, e quanto ao trabalho com a Matemática em sala de aula, na possibilidade de propiciar uma reflexão a respeito da escrita das aulas de Matemática.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação matemáticapt_BR
dc.subjectEscrita matemáticapt_BR
dc.subjectEscritapt_BR
dc.subjectLinguagem matemáticapt_BR
dc.subjectsimbólicapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherMatemática Linguagem Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherMatemática Escritapt_BR
dc.titleA escrita matemática em uma turma de 6ª série do ensino fundamentalpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o.pdf2.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.