Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85UNRC
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sergio Dias Cirinopt_BR
dc.contributor.referee1Carmen Elvira Flores-mendozapt_BR
dc.contributor.referee2Danusa Munfordpt_BR
dc.contributor.referee3Delba Teixeira Rodrigues Barrospt_BR
dc.creatorDaniel Abud Seabra Matospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T12:33:08Z-
dc.date.available2019-08-11T12:33:08Z-
dc.date.issued2006-05-17pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-85UNRC-
dc.description.abstractThis research describes a cross-validation of the Teacher Communication Behavior Questionnaire (TCBQ) (She & Fisher, 2000) among a sample of Brazilian students. The mentioned questionnaire was originally developed in Australia and Taiwan. The TCBQ measures students perceptions of science teachers communication behavior and has five scales: Challenging, Encouragement and Praise, Non-verbal Support, Understanding and Friendly, and Controlling. After a back translation of the TCBQ English version to Portuguese, validity evidence of the content of the scales was obtained through student interviews. The TCBQ was applied to 414 students from grade 9, from thirteen classrooms of five schools in Belo Horizonte, two of which were public and three private. The reliability of the internal consistency was satisfactory for all the scales. Confirmatory Factor Analysis performed to examine the dimensionality of the TCBQ scales indicated that the Challenging scale provided the fittest model in compliance with the studied fit indexes. The results convey the requirement of further researching on the dimensionality of the TCBQ. Additional analyses indicated that boys rather than girls perceived their teachers as passing more encouragement and praise. Furthermore, Biology students were found to have a more positive perception of their teachers than Physics students, and private school students perceived their teachers more favorably than did public school ones. Last, students were found to have a more positive perception of their female teachers. Key words: Students perception, Classroom learning environment, Science education.pt_BR
dc.description.resumoEssa pesquisa descreve uma validação do Teacher Communication Behavior Questionnaire (TCBQ) (She e Fisher, 2000) com uma amostra de alunos brasileiros. O questionário mencionado foi desenvolvido originalmente na Austrália e em Taiwan. O TCBQ avalia a percepção dos alunos do comportamento comunicativo do professor de ciências e tem cinco escalas: Desafio, Encorajamento e elogio, Apoio não-verbal, Compreensão e relação amigável, e Controle. Após realizar uma tradução inversa (back translation) da versão em inglês do TCBQ para o português, evidência de validade para o conteúdo das escalas foi obtida por meio de entrevistas com os alunos. O TCBQ foi aplicado em 414 alunos da 1ª série do Ensino Médio, de treze turmas de cinco escolas em Belo Horizonte, sendo duas públicas e três particulares. A consistência interna foi satisfatória para todas as escalas. A Análise Fatorial Confirmatória realizada para examinar a dimensionalidade das escalas do TCBQ indicou que a escala Desafio obteve o melhor ajuste do modelo de acordo com os índices de ajuste examinados. Os resultados apontam a necessidade de outras pesquisas sobre a dimensionalidade do TCBQ. Análises adicionais indicaram que os meninos perceberam os seus professores dando mais encorajamento e elogio do que as meninas. Além disso, os alunos de biologia tiveram uma percepção mais positiva dos seus professores do que os alunos de física, e os alunos de escolas particulares perceberam os seus professores mais favoravelmente do que os alunos de escolas públicas. Finalmente, os alunos tiveram uma percepção mais positiva das suas professoras.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectAmbiente de aprendizagem da sala de aulapt_BR
dc.subjectPercepção dos alunospt_BR
dc.subjectde ciênciaspt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherCiencia Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherSalas de aulapt_BR
dc.subject.otherAlunos Condições sociaispt_BR
dc.titleA percepção dos alunos do comportamento comunicativo do professor de ciênciaspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat 
1000000608.pdf648.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.