Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85VJXY
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Maria Cristina Soares de Gouvea | pt_BR |
dc.contributor.advisor-co1 | Ana Lydia Bezerra Santiago | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Eliane Marta Santos Teixeira Lopes | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Regina Helena de Freitas Campos | pt_BR |
dc.creator | Jeanne D'arc Silva de Carvalho | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-10T12:44:05Z | - |
dc.date.available | 2019-08-10T12:44:05Z | - |
dc.date.issued | 2004-04-30 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85VJXY | - |
dc.description.abstract | In Between image and writing, subject of this paper, I outstand the word between to the condition of a question. Would it be passage of image to writing, which must be understood according to an evolutive perspective? To answer this question I undertook a reading of psychogenetic approaches counterpointing them to psychoanalytic approach. The writings of Jean Piaget, Lev S. Vygotsky and Sigmund Freud allowed me to extract distinct notions of language and writing, clarifying what is named universal epistemological subject, subject of the speaking and subject of the unconscious. Instead of forcing a complement between those authors theories, the distinguishing points were discussed, extracting from their differences, fundamental contributions related to the proposed subject. It was possible to counterpoint the contributions of Psychoanalysis to the evolutive perspective of the writing, as far as the first trace, the scrawling and the sketches of human figure already have the statute of writing that only in a posteriori can be meant. From this discussion an unconscious knowledge was ascertained, which is different from the notion of knowledge and learning referred to the conscious universe. Pedagogical consequences could be ascertained. Taking the drawing as writing in a narrative way, the same as a production that approaches the enigmatic realness, a mistake resultant from the use and interpretation of this production, in an orthopedic or practice perspective is evidenced. It can be concluded that beside this evolutive perspective from image to writing, Psychoanalysis restart this discussion, concluding that the unconscious writes and in this case, the image is writing. | pt_BR |
dc.description.resumo | Em Entre a imagem e a escrita, tema dessa dissertação, elevo o termo entre à condição de uma pergunta.Tratar-se-ia de uma passagem da imagem à escrita que deve ser compreendida no âmbito de uma perspectiva evolutiva? Para responder a questão empreendi uma leitura de abordagens psicogenéticas em contraponto à abordagem psicanalítica. Os textos de Jean Piaget, Lev S. Vygotsky e Sigmund Freud permitiram-me extrair noções distintas da linguagem e da escrita trazendo à luz o que se nomeia sujeito epistêmico universal, sujeito da fala, e sujeito do inconsciente. Ao contrário de forçar uma complementaridade entre as teorias destes autores , discuti os pontos que as distinguem, extraindo de suas diferenças contuibuições fundamentais em relação ao tema proposto. Foi possível contrapor à perspectiva evolutiva da escrita a contribuição da Psicanálise, na medida em que o primeiro traço, as garatujas e os esboços da figura humana já têm um estatuto de escrita que só no a posteriori pode ser significado. Dessa discussão apura-se um saber inconsciente, distinto da noção de conhecimento e aprendizagem referidos ao universo da consciência. Consequências pedagógicas puderam ser apuradas. Tomar o desenho tanto como uma escrita no sentido narrativo, quanto como uma produção que aborda o real enigmático, evidencia o equívoco resultante da utilização e interpretação dessa produção em uma perspectiva ortopédica ou de treino . Pode- se concluir que, ao lado de uma perspectiva evolutiva da imagem à escrita, a Psicanálise reabre essa discussão apurando que o inconsciente escreve e que nesse caso a imagem é escrita. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Entre a imagem e a escrita | pt_BR |
dc.subject.other | Epistemologia | pt_BR |
dc.subject.other | Signos | pt_BR |
dc.subject.other | Educação | pt_BR |
dc.subject.other | Escrita ensino | pt_BR |
dc.subject.other | Imagem | pt_BR |
dc.title | Entre a imagem e a escrita: um estudo de abordagens psicogenéticas e a abordagem psicanalítica | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o__jeanne.pdf | 971.96 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.