Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-86PPZK
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Magdah Becker Soarespt_BR
dc.contributor.referee1Lea Pinheiro Paixaopt_BR
dc.contributor.referee2Raquel Salek Fiadpt_BR
dc.creatorHeliana Maria Brina Brandaopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T18:10:38Z-
dc.date.available2019-08-12T18:10:38Z-
dc.date.issued1991-06-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-86PPZK-
dc.description.abstractThe aim of this dissertation is to present the results of a study on the several readings of the same texts produced by children from different social strata. The relations between reader and text and between texts and other texts were dealt with. Among the several ways of broaching the question of reading, we tried to make explicit how far the knowledge of the world in general and the knowledge of other texts in particular interfere with the reading comprehension of individuals belonging to differente social groups. The reserch involved fourth graders and took place in the town of Mariana, Minas Gerais. Two groups of informats were defined on the basis of socio-economic criteria. The works chosen for investigation werw sapomorfose by Cora Rónai and Tô Pedindo Trabalho by Terezinha Alvarenga. We came to the conclusion that reading is processed differently by different social groups and that differences can be explained by the different interactional processes involved. Difeferent meanings are constructed owing to the specificity of different interactions. Starling from the results obtained,we tried to make a few suggestions for the reading work at school.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho apresenta os resultados de um estudo sobre a leitura de um mesmo texto produzida por crianças de camadas sociais diferentes.Foram tratadas as relações entre leitor e texto e entre texto-outros textos. Dentre as várias formas de abordar o tema leitura, de modo geral, e o conhecimento de outros textos, de modo específico, interferem na compreensão da leitura de indivíduos pertencentes a camadas diferentes da sociedade. A pesquisa foi realizada na cidade de Mariana, em Minas Gerais, com crianças que frequentavam a 4ª. série do 1º.grau. Os dois grupos de informantes foram definidos com base em critérios sócio-econômicos. As obras escolhidas para realizar a investigação foram apormorfose de Cora Ronai, e Tô pedindo trabalho de Terezinha Alvarenga. Verificou-se que a leitura é produzida diferentemente por grupos sociais diferentes e que as diferenças se explicam porque os processos interacionais são diferentes. É devido às especificidades das diferentes interações que os diferentes significados se constroem. A partir dos resultados obtidos, foram apontadas sugestões para o trabalho com a leitura na escola.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCrianças de camadas sociais diferentespt_BR
dc.subjectEstudo sobre a leiturapt_BR
dc.subject.otherLeiturapt_BR
dc.subject.otherEnsino fundamentalpt_BR
dc.titleNem sapo, nem princípe: uma leitura das leituras produzidas por camadas sociais diferentespt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1000000158.pdf23.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.