Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-87BGLG
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Iris Barbosa Goulartpt_BR
dc.contributor.referee1Maria Rita Neto Sales Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee2Fúlvia Maria de Barros Mott Rosembergpt_BR
dc.creatorLincoln Coimbra Martinspt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T18:17:17Z-
dc.date.available2019-08-12T18:17:17Z-
dc.date.issued1989-08-07pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-87BGLG-
dc.description.abstractThis study discusses the meaning of Educational Psychology within the school practice contex.. Based on Michel Foucault's study on relations of power, a historical analysis of the construction of psychological discourse on education is conducted through studying disciplinary needs currend in educative practice. Comparison betwen that discourse and aspects of school practice reveals a contradiction and shows the importance of the chool, as an institution, for constructing psychological knowledge. The study supports the idea that the contradiction caught is an integral part of the process of constant redefinition of Educational Psychology , as a theoretical and practice knowledge, and also an essential aspect of searching the identity of the educational psychologist. Furthermore, the study shows that the specificity of the educational psychologist has to do with the institutional dimension of school where it is important to look for understanding relations of power more than individual behaviors and conducts.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho se propõe a analisar o significado da Psicologia Escolar ao nível de suas aplicações na prática da escola. Apoiando-se nas contribuições de Michel Foucault sobre as relações de poder, desenvolve-se uma análise histórica da constituição do discurso psicológico sobre Educação, buscando compreendê-lo a partir de necessidades disciplinares presentes na prática educativa. O confronto deste discurso com elementos da prática escolar revela seu caráter contraditório, bem como ressalta a importância da instituição escolar na produção do saber psicológico.Concli-se que o caráter contraditório captdo no confronto discurso x prática é parte integrante no processo de constante redefinição da Psicologia escolar enquanto saber teórico e prático, e elemento essencial na busca de uma identidade do psicólogo escolar. Percebe-se, além disso, que a especificidade do psicólogo escolar passa necessariamente pela dimensão institucional, onde mais do que condutas e comportamentos individuais, deve-se buscar compreender as relações de poder que a constituem e atravessam.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPsicologia escolarpt_BR
dc.subjectPrática educativapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherPsicologia educacionalpt_BR
dc.titlePsicologia escolar: das práticas disciplinares ao discurso psicológicopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1000000123.pdf6.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.